Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Amanda, Rasmus

Moderna lekplatser för perfekta

Publicerad 2014-12-01

Stockholm. En ny undersökning visar att många barn upplever lekplatserna som alltför uppstyrda.

– Är lekplatserna verkligen till för barnen eller oss vuxna? frågar sig landskapsarkitekten Märit Jansson som gjort studien.

Moderna lekplatser lever inte upp till skolbarns behov av kreativitet visar studien, där 141 barn mellan sex till elva år intervjuats om sin lekplatsmiljö.

– Vi vuxna vill leverera färdigdesignade lekplatser men barnen vill bygga och förändra, säger Märit Jansson vid Lantbruksuniversitetet.

Hon menar att lekplatserna är alltför konstruerade och saknar möjlighet för barnens egna spontana kreativitet och lust. Och lösningen på problemet är enkel.

– Det handlar om att bygga i naturmiljö där barnen har möjlighet att påverka miljön och skapa egna platser, säger hon.

Rädsla för bristande säkerhet

En av anledningarna till att många lekplatser är artificiella landskap med mjuka mattor och skumgummiberg kan enligt Märit Jansson vara en rädsla för säkerhetsbrister. Att anlita en arkitekt som skapar någonting unikt i stället för att köpa in lekplatsmaterial från någon av de stora leverantörerna innebär helt enkelt en risk att lekparken därmed inte lever upp till rådande säkerhetsstandard.

– Det är lättare att välja rätt säkerhet i färdiga produkter, säger hon.

Barnen ser lek - parkarbetarna bekymmer

Hon menar att vi vuxna ofta tänker för krångligt när barnen egentligen bara vill gräva och bygga. Och när barnens möjligheter till kreativitet begränsas tar den sig enligt henne uttryck på sätt som får många parkarbetare att slita sitt hår.

– Barn kan fylla däck med sten eller gräva stor hål i marken vilket för dem är lek men som bland parkarbetarna upplevs som vandalisering, säger hon.

Märit Jansson anser att det måste finnas en större förståelse för barnens behov och att den bästa lekplatsen är så kallade bygglekplatser. Dessutom bör barnen bjudas in vid planeringen av lekplatserna.

– Man måste låta barnen delta i uppbyggnadsskedet på en väldigt konkret nivå, säger hon.

TT