Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Leopold

Alliansen vill ha betyg från fyran

Publicerad 2014-03-24

Stockholm. Alliansregeringen föreslår nu att betyg ska införas från fjärde klass.

– Det ger ett ökat resultatfokus i skolarbetet som är viktigt, säger utbildningsminister Jan Björklund.

Under nästa mandatperiod är också målet att nationella prov digitaliseras för att kunna rättas externt i så stor utsträckning som möjligt.

Utbildningsminister Jan Björklund (FP) säger att det finns en tilltagande insikt om att Sverige måste höja kunskapsresultaten i skolan och att betygen är ett viktigt instrument för det.

– Fördelen med betyg är flera. Det ger tydlig information till föräldrar om hur elever ligger till och ökar också ett resultatfokus i skolarbetet som är viktigt.

– Den gamla metoden att låta det gå väldigt många år innan man gjorde avstämningar om barn och unga hade de kunskaper som krävdes har inte varit bra för Sverige, säger statsminister Fredrik Reinfeldt.

I dag ges betyg från årskurs sex.

Ett argument mot betyg är att dåliga betyg riskerar att ge en social stämpel på elever. Regeringens förslag innebär att betygen ska skickas hem till föräldrarna och inte, som i dag, delas ut till eleverna på skolavslutningen.

– Att elever står och jämför sig med varandra i klassrummet är inte eftersträvansvärt, säger Björklund.

Dessutom kommer betyget F, det vill säga underkänt, att formuleras om till att eleven ännu inte nått målet.

Reformen skulle kunna genomföras redan i höst, men eftersom en betygsreform just genomförts väntar regeringen till 2017.

Professor Martin Ingvar på KI blir regeringens utredare:

– Betygen medverkar till att öppna dörren i klassrummet och man kan som rektor snabbt se var det behövs resurser. Om man kommer försent med betygen så kommer de barnen som fått med sig koden hemifrån hur man gör för att göra bra ifrån sig i skolan att få ett stort försteg.

Ingvar påpekar att de nuvarande utvärderingsystemen inte varit tillräckligt styrande för att skapa en likvärdig skola och att formaliserade betyg kan ge en tydligare feedback än skrivna omdömen.

Ibrahim Baylan, Socialdemokraternas skolpolitiska talesperson, är skarpt kritisk mot betygsidén.

– Att byta betygssystem vart fjärde år är inte seriöst, särskilt inte när man redan har en blocköverskridande överenskommelse, säger han.

Björklund hävdar att Baylan har fel: S röstade nej till att gå ned till årskurs 6; överenskommelsen handlar om betygsskalan, inte årskurs.

Gustav Fridolin (MP) kritiserar regeringen för politisk klåfingrighet och hävdar att skolan klarar sig bättre utan nya, tunga reformer. "Den här politiska utspelshysterin är inte bra för skolan, ogenomtänkta förändringar stjäl tid från lärarnas möte med eleverna", kommenterar han.

Johan Idlund är 10 år och går i Sofiaskolan i Stockholm och han tycker att det skulle vara bra med betyg redan från fjärde klass.

– Ja, då kan man få veta lite tidigare hur man ligger till i alla ämnen, så att man vet till nationella proven hur bra man är, säger han.

Lisa Hörnkvist-Chidli, som också är 10 år och går i Sofiaskolan, är mer tveksam.

– Jag tycker att det skulle vara för stressigt. Kanske någon gång, kanske på ett prov, bara för att testa hur bra man är, men inte hela tiden så att man blir jättestressad, säger hon.

Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén välkomnar förslaget att digitalisera och rätta de nationella proven externt, men tycker så här om betygsförslaget:

– Betyg från årskurs fyra hjälper inga elever.

TT