Högre avgift för Teliakunder

Publicerad 2011-08-03

Skellefteå. Många av Telias mobilkunder har fått sina räkningar rejält höjda.

Höjningen beror enligt tidningen Norran på att Telia nu tar betalt för samtalen till Teliaägda Halebops abonnenter - samtal som tidigare varit utan kostnad.

Telia får kritik för att företaget inte informerat om ändringen som innebär högre avgifter, ibland har räkningarna blivit tre gånger så höga.

Emelie Rönnqvist i Utsviken utanför Skellefteås är en av de kunder som känner sig lurade.

– Återförsäljaren sade tydligt att det var gratis att ringa till Halebop när jag tecknade abonnemanget 2008, berättar hon för Norran.

I mars förra året satte Telia stopp för gratis samtal till Halebop i alla nya mobilabonnemang. Den 1 juli i år drogs förmånen in för nästan alla redan tecknade abonnemang - utan att kunderna meddelats.

Hans G Larsson, informationsansvarig på Telia, erkänner att man gjort en miss.

– Visst hade det varit snyggt om vi hade informerat kunderna, säger han till Norran.

– Halebop ägs visserligen av Telia, men är ändå en annan operatör med egen marknadsföring och egen kundtjänst. Att det inte kostat något att ringa till dem tidigare beror på ett systemfel som gjort att vi inte kunnat ta betalt. Så egentligen har gratissamtalen varit en bonus för våra kunder, framhåller Larsson.

TT