Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Teodor, Teodora

Ryanair hårdbantar på Skavsta

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-09-16

Ryanair hårdbantar på Skavsta flygplats i vinter

Antalet avgångar minskas med upp till 30 procent.

Efter en sommar med rekordstor trafik så bantar Ryanair upp till 30 procent av sina avgångar från Skavsta flygplats i vinter. Det handlar både om minskat antal avgångar till vissa destinationer och destinationer som helt försvinner.

– Vi lägger bland annat ner vår Prag-flight. Förra vintern flög vi till Prag, men inte denna vinter, säger Elina Hakkarainen, försäljnings och marknadsansvarig för Ryanair i Norden.

Ryanair och Skavsta flygplats förklarar förändringarna med att sommar- och vintertidtabellerna alltid skiljer sig åt.

– I år har Ryanair slagit rekord i flera månader, så minskningen denna vinter blir större än tidigare, 20-30 procent, säger Joakim Lindholm operativ chef på Skavsta flygplats.

Kom detta som en överraskning?

– Nej, men vi har inte vetat detta någon längre tid. När vi analyserade informationen från Ryanair såg vi att det är mycket färre flighter än det brukar vara, säger Joakim Lindholm.

Förutom de resenärer som i vissa fall kan ha förlorat sin "favoritavgång" (exempelvis till Prag) så kan Ryanairs hårdbantning inför vintern drabba de anställda på flygplatsen hårt.

Det gäller personal i säkerhetskontrollen, personal i check in och de som hanterar passagerare samt de som tar hand om flygplanen och lastning av bagage.

– Vi har inte kommit längre än påbörjat samtal med fackliga företrädare och vad det kommer leda till vet vi inte, säger Joakim Lindholm.

Securitas kan drabbas hårt

Securitas är ett av de företag som drabbas mycket hårt av Ryanairs neddragningar. Säkerhetsföretaget har ungefär 100 anställda på Skavsta flygplats.

– Vi kommer att hålla oss till LAS-reglerna säger Ann-Christin Ståhlberg, regionchef för Securitas Aviation till Sörmlands nyheter.

– Nu måste vi anpassa våra resurser, men som vi ser är alla flighter tillbaka här till sommaren, säger Joakim Lindholm.

Följ ämnen i artikeln