1000 strandsatta efter flygkonkurs
Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-07-29
Resenärer får ingen hjälp med hemresa eller ersättning
Göteborgsföretaget Flyhome har gått i konkurs.
Över tusen resenärer är strandsatta utan hemresa eller ersättning.
– Det är ett tråkigt besked att ge, säger konkursförvaltaren.
Cirka 450 personer är strandsatta i Libanon och 650 i Irak, sedan Flyhome gått i konkurs i går.
De drabbade resenärerna kan inte räkna med någon ersättning enligt konkursförvaltaren.
– De som är strandsatta får närmast vända sig till Transportstyrelsen och Konsumentverket och diskutera den uppkomna situationen. Det är ett tråkigt besked att ge. Enligt den information som jag har fått finns inga garantier ställda, säger konkursförvaltare Lennart Landrén till Travel News.
Hemresa på egen hand
De drabbade resenärerna måste nu ordna eventuell hemresa på egen hand.
– Hade det här varit en vanlig paketresa hade det funnits garantier men här har man bara sålt biljetter och enligt uppgift inte varit skyldig att ställa några garantier, Lennart Landrén.
Hjälp hos konsumentverket
På konsumentverkets hemsida kan de som drabbats få svar på frågor om eventuell ersättning.
Tvist bakom konkurs
Skälet till Flyhomes plötsliga konkurs är en tvist med Primera Air. Flyhome har tvingats återbetala miljontals kronor till resenärer som inte kom i väg för att flygbolaget saknade tillstånd för flygningar till Irak, uppger arrangören enligt DN.
– Det finns inte särskilt mycket tillgångar i konkursboet så manöverutrymmet för mig som konkursförvaltare är väldigt litet, och som jag bedömer det har de som köpt biljetter men inte får flyga en oprioriterad fordran i konkursen, säger Lennar Landrén.
Läs mer om villkoren för de strandsatta på Konsumentverkets hemsida.