Slutet för billiga Finlandskryssningar
Uppdaterad 2011-03-09 | Publicerad 2010-02-08
"Priskriget är inte hållbart på sikt"
Finlandsfärjornas låga biljettpriser kan snart vara ett minne blott.
- Det är inte hållbart på sikt, säger Viking Lines nye vd.
Det råder priskrig mellan Rederierna på Östersjön.
Man lockar kryssningsgäster med billiga biljetter, artistuppträdanden och dansband.
Och kryssningsgästerna strömmade ombord, trots finanskris och ökad arbetslöshet. Men det räcker inte för att rederierna ska få ekonomin att gå ihop i framtiden.
"Otroligt låga priser"
– Det har handlat om otroligt låga biljettpriser som på sikt kanske inte är hållbara, säger åländska Viking Lines nye vd Mikael Backman till TT.
– Men satsningen på ett brett nöjesutbud för att locka resenärer ombord på båtarna är viktigt med tanke på att intäkterna från restaurang, taxfree och butiker står för två tredjedelar av våra intäkter. Resten är intäkter från biljetter och frakt.
Våldtäkter och fylla
Men nöjessatsningen har också en baksida. Det har skett en kraftig ökning av antalet våldtäkter och av våld och fylla på färjorna och rederierna har därför ökat samarbetet med polisen.
– Vi upplever den utvecklingen som mycket allvarlig och ska göra allt för att få stopp på den.
Rederiet planerar att bygga två nya färjor till rutten Stockholm-Mariehamn-Åbo och har därför lagt in offertförfrågningar hos några varv.
– De hårda tiderna för varven innebär ju att priserna sjunkit, säger Mikael Backman.
Han tror på fortsatt tuffa tider i år. Men han tror också att det kan bli ett litet lyft senare i år om konjunkturen fortsätter att förbättras.
Viking Lines passagerare ökade med drygt 3,2 procent under förra bokslutsåret och rederiet lyckades presentera en vinst på 200 miljoner kronor. Och trots att fraktmarknaden förra året rasade med 30 procent lyckades Viking Line öka sitt frakttonnage med 6 procent.
Tallinks svarta hål
Därmed spelar Viking Line i en helt annan lönsamhetsliga, jämfört med konkurrenten estniska Tallink. Visserligen lyckades Tallink få runt 9 procent fler passagerare förra året. Men rederiet tappade fraktintäkter på en halv miljard och därför blev det en helårsförlust på 90 miljoner kronor.
Förlusten går att hantera. Men frågan är hur rederiet ska klara av sitt stora skuldberg. Till skillnad från Viking Line har Tallink valt att växa snabbt och stort.
För några år sedan köpte Tallink Silja Line och Superfast Ferries Östersjöverksamhet med snabbfärjor till Finland och Tyskland. Dessutom har rederiet byggt flera nya fartyg för dyra pengar. Skulderna uppgår till drygt 11 miljarder kronor. När räntorna börjar stiga kan det bli en rysare.
I somras beslöt bolagets högsta chefer att sänka sina löner med 20 procent. Men det är nålpengar i sammanhanget.
TT