Stor skillnad i service mellan olika butiker

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-05-22

Så säger lagen – så får du rätt

Butikerna har olika servicepolicy

En del erbjuder bara lånemobil till vissa kunder.

Andra låter kunderna vara utan mobil i mer än en månad.

Av anmälningarna till Allmänna reklamationsnämnden, ARN, framgår att en del mobilbutiker gör det mesta för att försvåra för kunden att få rätt under garantitiden. Men det gäller främst mindre enskilda butiker och mindre postorderföretag. Det är också sådana företag som oftast anmäls till ARN.

Ny telefon efter två vändor

Aftonbladet.se har kollat upp hur två av de största återförsäljarna av mobiler, Telia och Phonehouse hanterar klagomål.

– Kunder som lämnar telefoner för reparation hos oss får låna en telefon under reparationstiden. Vi gör en snabb kontroll av telefonen i butiken innan vi skickar den till leverantören för reparation. Om kunden trots två reparationsvändor har fel på sin telefon gör vi en reklamation hos leverantören som då byter ut den till en ny telefon åt kunden, säger Maria Hillborg på Telia.

På The Phonehouse är inte lånetelefon under tiden mobilen är på reparation standard.

– Det är något vi gör en bedömning av från fall till fall, säger Johnny Malmlöf på The Phonehouse.

– Vi registrerar telefonen i vårt serviceregister och kollar att det finns garanti fortfarande. Sedan görs en besiktning för att se om den har yttre skador och därefter skickade den till service. Om det fortfarande är fel på mobilen efter två reparationer får kunder reklamera den och ta ut en ny mobil, säger Johnny Malmlöf.

Följ ämnen i artikeln