3 polisanmäls för bedrägeri

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-07-11

Kund krävdes på startavgift för bredband som aldrig varit avstängt

Gregor Adlercreutz i Ängelholm ville betala mobila bredbandet via autogiro.

Men det gick inte - för han hade ”fel” abonnemang.

Sedan kom inkassobreven med krav på öppningsavgift för tjänsten som enligt honom aldrig varit avstängd.

– Nu har jag polisanmält Tre för bedrägeri, säger han.

Ängelholmsbon Gregor Adlercreutz valde mobilt bredband från operatören Tre. En dag fick han från operatören ett inkassokrav för en räkning som var försenad. Den ville han betala via autogiro för att slippa administrativa kostnader. Men det gick inte – för hans mobilabonnemang ligger hos Telia.

Adlercreutz kontaktade därför Tre omedelbart och fick beskedet att inkassokravet kunde strykas om han betalade genast, vilket han också gjorde.

Då föreslog han autogiroinbetalning.

– Det verkade bra, då slapp jag dessutom en del avgifter.

Kunde inte registrera

Det var då problemen började. För att kunna betala via autogiro var Gregor tvungen att registrera sitt mobilnummer på operatörens hemsida.

– Men det gick inte – för jag har Telia-abonnemang till mobilen, var beskedet jag fick.

Bredbandsabonnemanget kan administreras med ett medföljande program som också kan ta emot meddelander från operatörern. Enligt Tres informationschef Erik Hörnfeldt borde Gregor ha kunnat kolla av sitt abonnemang på nätet.

Programvaran fungerar enbart för pc men inte på Gregors Apple-dator. Det fick Adlercreutz visserligen veta i butiken där han köpte abonnemanget men inte att det var viktigt i kontakten med Tre.

– Sim-kortet sitter dessutom inne i modemet så jag kan inte läsa SMS som skickas till numret. Och jag har blivit avrådd att röra modemet, säger Gregor Adlercreutz.

Då bad han Tre skicka blanketter för autogiro per post. Men det kom inga.

– Och via mejl kommunicerar de inte heller, säger han.

Gick till inkasso igen

Efter det dök det upp ett nytt kravbrev.

– Mycket konstigt. Först stryker de ett kravbrev för att i nästa sekund skicka ut ett nytt. Obegripligt, säger Adlercreutz.

Ny kontakt med operatören tog och problemet reddes ut.

När han sedan fick en ny faktura med både förseningsavgift och öppningsavgift för abonnemanget, som enligt Gregor inte ens varit stängt, tröttnade han på besvären och polisanmälde mobiloperatören för bedrägeri.

– Jag är ju bara en liten myra i stacken. Gud vet hur många andra som drabbats av detta, säger han.

45 dagars respit

Enligt 3 skickas det först ut betalningspåminnelse innan kravbreven kommer.

– Man kan ha upp till 45 dagar på sig att betala en räkning innan ärendet går till inkasso, säger Erik Hörnfeldt.

Fast i vissa fall kan det gå fortare, enligt honom.

– Det beror på kundens betalningshistorik. Har man tidigare missat att betala så kan kraven komma fortare.

Alltid betalat

Enligt Adlercreutz har han inte missat en enda inbetalning, därför stämmer det inte i hans fall. Inkassobolaget Lindorff hävdar, enligt Adlercreutz, att de enligt lag inte behöver gå ut med påminnelse, de kan skicka inkassokraven direkt.

– Så kan det inte gå till. Tänk vad många det är som bara betalar och inte vågar säga ifrån.

Hos operatören 3 känner man sig överraskad av polisanmälan, men välkomnar en utrednig.

– Känner sig kunden felaktigt behandlad så ber vi om ursäkt för det, säger 3:s informationschef Erik Hörnfeldt.

Följ ämnen i artikeln