Var tredje svensk fildelar

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-10-12

Antalet fildelare har ökat trots Ipred-lagen.

Det finns över tre miljoner svenska fildelare som bryter mot fildelningslagen, enligt en ny enkät från Ifpi, musikbranschens rättighetsorganisation.

Siffran är betydligt högre än tidigare bedömningar.

– Det är en väldigt hög siffra men jag är inte förvånad, säger Ifpis ordförande Ludvig Werner till TT.

Enligt enkäten har drygt 40 procent av svenskarna mellan 15 och 74 år ägnat sig åt illegal fildelning av musik, varje dag eller mer sällan. Det skulle motsvara 2,8 miljoner människor. Med tanke på att många också fildelar film, musikvideos, böcker och tv-program är antalet fildelare med säkerhet högre. Dessutom är fildelning tveklöst vanligt bland tonåringar under 15-årsgränsen. Det innebär att tre miljoner svenska fildelare knappast är en underskattning.

Inte förvånad

Ett skäl till att siffrorna varit betydligt lägre i många tidigare enkäter kan vara att de har gjorts med traditionella enkätmetoder, uppringning till fast telefon. Många av fildelarna är unga och ganska många saknar fast telefon och nås inte med den metoden. Ifpis enkät har gjorts genom en webbpanel där frågorna besvarats på nätet.

Det betyder att alla respondenter har nätvana. När man ringer hem till folk och ställer frågor får man en lite annan målgrupp, säger Ludvig Werner.

Inte heller Kristoffer Schollin, doktor i immaterialrätt i Göteborg, tror att siffrorna är överdrivna.

– Jag tycker inte att de nya siffrorna känns förvånansvärda på något sätt. Jag tar ju in 250 studenter om året och där är det knappt någon som inte har fildelat. Och de är ändå jurister från välbärgade hem. Där är det hundra procent, säger Schollin.

Ipred och Spotify

Konsultföretaget Mediavision gör också återkommande enkäter om fildelning. Enligt den senaste fildelade 1,5 miljoner svenskar under det andra kvartalet. Det var en minskning från 1,7 miljoner under första kvartalet. I kvartalsskiftet infördes fildelningslagen Ipred samtidigt som musiktjänsten Spotify slog igenom på allvar och SVT Play började få ett bredare genomslag.

Men Jens Häger på Mediavision tycker inte att Ifpis siffror behöver vara felaktiga, även om de är högre än väntat.

Det skulle vara ungefär hälften av alla som har bredband och det låter inte orimligt, säger Häger.

TT