Ipad 2 släppt - många köade

Publicerad 2011-03-25

"Jag är tvungen att ha den", säger Anton Andersson som köade i 9,5 timme.

100 gram lättare och med bättre grafik. Klockan 17 i dag släpptes Ipad 2 – och Apple-nördarna stod på kö.

– Jag har stått här sen halv åtta, säger Anton Andersson, 19.

På fredagseftermiddagen ringlade sig kön lång vid Macoteket i centrala Stockholm. Anton Andersson hade genom tålmodigt frysande i den råkalla marsvinden förtjänat platsen längst fram.

– Det är första gången jag köar för en Apple-produkt. Men jag hörde att det inte skulle komma så många till Sverige och jag köpte aldrig Ipad 1 så jag är tvungen att ha den här, säger han huttrande.

Hur kommer du använda den?

– Bland annat för att läsa Aftonbladet. Sen pluggar jag tv-produktion och kommer använda den till det. Det ska bli skönt att slippa hålla reda på papper.

Ipad 2 släpptes samtidigt över hela Sverige och i 24 andra länder runt om i världen men till USA kom den redan för några veckor sedan. Där sålde den slut på bara några timmar. Och många tror att åtgången blir strykande även i Sverige.

100 gram gör skillnad

De stora skillnaderna från den första generationen "paddor" är att 2:an är 33 procent tunnare och 100 gram lättare. Grafiken i Ipad 2 har förbättrats och uppges vara nio gånger snabbare än i föregångaren. Med kamera på både fram och baksida kan man nu filma i HD-kvalitet och via Facetime kan man föra videosamtal.

I och med att lanseringen av 2:an närmat sig de senaste veckorna har Blocket svämmat över av "gamla" Ipad 1. Och priserna på andrahandsmarknaden förväntas nu sjunka.

Men Jonas Ekelund, redaktör på tidningen Bild och Ljud Hemma, har svårt att se att alla Ipad 1-användare kommer känna ett behov av att byta upp sig.

– Skillnaderna är inte så fantastiskt stora och jag tror mest det blir de riktiga entusiasterna som byter ut sin etta mot en tvåa. Om inte annat så bara för att de vill ha det senaste.

"Bra på att skapa hype"

Varför är det sådan hysteri kring Apples produkter?

– De är väldigt duktiga på att skapa hype kring sina släpp. De släpper aldrig ut några rykten innan det är klart att en ny produkt verkligen ska släppas.  Det skapar en mystik kring deras grejer, säger Jonas Ekelund.

– Sedan är de bra på formgivning och väldigt duktiga på att tillfredsställa behov som folk inte visste att de hade. Pekplattor har ju funnits i flera år utan att bli en större hit. Men Apple lyckades förklara för användarna hur man ska använda dem och varför de är bra.

Tio minuter över fem stiger Anton Andersson ut från Macoteket med en sprillans ny Ipad 2. Han är mycket nöjd. Längs Kungsgatan står fortfarande ett hundratal personer och köar för att få komma in. En ung kvinna stannar upp och betraktar förvånat de väntande männen. Hon undrar vad de köar för och någon svarar.

– Det är ju helt sjukt, säger kvinnan och skakar på huvudet.

Innan hon går vidare tar hon upp sin Iphone 4 och tar en bild.