Kan bluffen Black Friday vända den ekonomiska krisen?
I dag kommer miljontals människor i västvärlden att trängas i shoppingcenter i tron att de ska fynda.
Black Friday är en bluff orkestrerad av handeln för att få oss att köpa mer.
Men funkar det kan den få fart på den hackande världsekonomin.
Västvärlden har fastnat i ekonomisk uppförsbacke. Majoriteten experter förväntar sig att konjunkturen ska vända men inget händer.
Tvärtom står de dåliga nyheterna på kö.
Tillväxten i Tyskland, Europas draglok, är nära noll. Den sjunker kraftigt i Kina efter mer är ett årtionde med tvåsiffriga tillväxttal.
Oljepriset har sjunkit från de över hundra dollar per fat där det legat och pendlat under lång tid till 72 dollar. Normalt brukar oljan skjuta i höjden när det är mycket oro i världen, som nu med Ukraina, Islamiska statens framryckningar i Mellanöstern och ebolakrisen. Att det inte sker beror på att den ekonomiska aktiviteten år så låg. Ingen drar i gång hjulen.
Företagen har ingen framtidstro och låter bli att investera. Arbetslösheten växer, bara inom EU finns 25 miljoner arbetslösa. Konsumenterna håller i sina plånböcker.
Kan dagens Black Friday bli början till en vändning?
Julklappar
Konceptet kommer från USA och är egentligen inget annat än en tidigarelagd mellandagsrea. Handelns uträkning är att locka konsumenterna att handla sina julklappar och annat tidigt. Psykologin i det hela är att konsumenterna ska hinna glömma att de redan gjort av med en massa pengar och ändå shoppa rejält före jul och sedan på mellandagsrean.
På så sätt tar handeln med råge tillbaka vad de förlorar i minskade marginaler.
USA är också det enda landet där Black Friday är på riktigt. Många av de stora kedjorna och varuhusen lämnar rabatter på upp till 70 procent. Ofta i samarbete med tillverkarna.
Nu när företeelsen kommit till bland annat Sverige och Storbritannien så "fuskar" butikerna.
"Bara idag - tio procent på allt" utropar en svensk bokhandelskedja under rubriken Black Friday. En sportkedja utlovar 20 procent.
Skämtar de med mig? De har inte begripit själva konceptet. Eller så vågar de inte.
Usla rabatter
Som svensk konsument är det tämligen meningslöst att trängas i butikerna i dag med de usla rabatter som handlarna erbjuder. Det är som vilken helgrea som helst, om ens det.
Att Black Friday kommit till Europa är ändå en indikation på hur djup krisen är.
Stora delar av världen har sedan investmentbanken Lehman Brothers kraschade hösten 2008 befunnit sig i den värsta ekonomiska krisen sedan 1930-talet. Ansvariga ekonomer, politiker och företagsledare har agerat som att krisen varit tillfällig, en ovanligt kraftig konjunkturnedgång. Men återhämtningen drar hela tiden ut längre på tiden än vad prognosmakarna förutser.
Riksbanker världen över har till slut sänkt räntorna som tokiga för att sparka igång det ekonomiska maskineriet. Nu är verktygslådan tom utan att tillväxten påverkats positivt.
Motvilligt börjar fler och fler regeringar luta åt att det kanske behövs kraftiga statliga satsningar på vägar, järnvägar, bostäder och annan infrastruktur. En väg som världens rikaste länder stakade ut på det senaste G 20-mötet i Australien tidigare denna månad men som går rakt mot det tidigare budskapet att minska staternas skulder.
Världskrig
Kanske har den franske ekonomen Thomas Piketty rätt när han hävdar att den höga tillväxten och standardhöjningen från 50-talet och framåt var ett tillfälligt avbrott i det som är ett normalt ekonomiskt tillstånd, en svag tillväxt på kanske en procent. Ett avbrott drivet av återuppbyggnadsbehovet efter två världskrig.
I vilket fall kan ingen i dag presentera någon medicin som garanterat ökar jobb och tillväxt.
Black Friday ensam förslår inte långt men kanske kan den bidra till en vändning. I tider av oro drar konsumenterna fullt förståligt ner på utgifterna. Vem shoppar som besatt om man riskerar att bli arbetslös nästa vecka?
Om låga priser kan få konsumenter att shoppa så kan fabrikerna tillverka mer och butikerna anställa fler. Det kan vara en början på att få igång tillväxten.
Men ska det fungera måste även butikerna i Sverige ge rabatter som verkligen får folk att handla.