Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Sverker

Det är omöjligt att begripa C

Maud Olofssons Centerparti ligger illa till.

Nu hoppas de att klimatet och avdraget för hushållsnära tjänster ska rädda dem.

Tror vi på det?

Det är inte bara i Aftonbladet/United Minds som Centerpartiet ligger under sitt förra valresultat.

Enligt en sammanställning av en rad väljarbarometrar från Novus opinion har partiet fallit från 7,9 procent då till fem procent nu.

Vad är förklaringen till fallet för det parti som på 1970-talet samlade var fjärde svensk?

Det beror inte på pengar. Centern är, efter försäljningen av en tidningskoncern som det tidigare ägde, det klart mest förmögna av riksdagens partier.

Det beror inte på bristande vilja. Ingen är mer energisk än Maud Olofsson, som utbrister att alla borde bli som ivriga bävrar. Själv bär hon syn för sägen och många av partiets riksdagsledamöter arbetar också mer än plikten bjuder.

Nej, det är snarare ogripbarheten som är Centerns stora problem. Vad är Centerpartiet? När man som utomstående ska greppa partiets själ står man nästan tomhänt.

Inte unikt

Förr var det glasklart att Centern var emot kärnkraft men för decentraliseringen. Men vad står partiet för nu?

Entreprenörskap skulle vissa säga. Men vilka är emot? Förändringar i lagen om anställningsskydd skulle andra säga. Säkert viktigt. Men inte för särskilt många.

Enligt partiets egna dokumentsamlingar anser Centern att de tillför den borgerliga alliansen unika värden. De skulle vara företagarpolitik, miljö och klimat, jordbruk och infrastruktur och en ekoeffektiv ekonomi. Vällovligt alltihop. Men unikt? Nej, tyvärr inte.

I dag, 201 dagar före valet, står det klart att partiledningen är oroad. De har lagt in en högre växel. Attackerna görs från två håll.

Klimat och miljö är den ena. Centern lanserar sig som ”Alliansens gröna röst” och tar upp kampen med Miljöpartiet om klimat- och miljöfrågorna. ­Nyligen utmanades MP på tio debatter om de gröna frågorna.

Utmanar Sahlin

Är det en framkomlig väg? Kanske. Miljöpartiet ökar stort i den unga urbana medelklassen, alltså i grupper där Centerpartiet knappast finns. Men även utanför storstäderna tappar C till MP. Där kan partiet ha en chans.

Den andra profilfrågan gäller, hur underligt det än kan låta, Rutavdraget. Maud Olofsson besöker tjänsteföretag, utmanar Mona Sahlin på debatt och låter presschefen starta Facebookgruppen ”Rör inte avdraget för hushållsnära tjänster”.

Den har 136 medlemmar, varav flera var inblandade i valfuskhärvan (M).

Centern ligger illa till. Och utan dem är en ny valseger för alliansen omöjlig.

Följ ämnen i artikeln