Skandalerna gör dem mänskliga
Läs Mattias Sandbergs kolumn
Här rasar Victoria. Här brister det för Silvia. Och här flyr kungen.
Knappast.
Här sitter en familj som ser monarkin stärkas – skandalboken gör dem mänskliga.
Samma dag som kungen håller sin omtalade presskonferens får Daniel en teckning av ett barn i Norrbotten.
Fotoblixtrarna smattrar.
Den nyblivna prinsen tittar upp med ett snett leende och säger att det nog ändå blir svårt för honom att konkurrera om utrymmet i morgondagens tidningar.
För kungafamiljen vet att de ofta bara existerar som karikatyrer i en hårdvinklad mediedramaturgi.
Det spelar ingen roll vad de uträttar, det finns alltid en överordnad historia.
Förut var det Daniels operation, Carl Philips dokusåpaflickvän och Madeleines brutna förlovning.
Nu: skandalboken.
De senaste veckorna har varje steg kungafamiljen tagit tolkats utifrån den nyutkomna biografin.
I går gjorde de sitt första gemensamma framträdande sedan den publicerades.
Tillsammans anordnade kungaparet en ungdomskonferens på Kungliga slottet. Över 300 personer var där. Men för medierna var det underordnat.
I stället undrade journalisterna hur familjen skulle agera. Men de var givetvis precis som vanligt.
De tillåter sig sällan att visa känslor, utan blir ofta seriefigurer, karikatyrer av sig själva.
Ett varumärke ska vårdas, en monarki bevaras.
Men i år hände något.
Carl Philip föll för en dokusåpatjej och gav fan i vad alla tyckte, Madeleine bröt sin förlovning, och kungen sket i alla färdigskrivna uttalanden och höll en stundtals obegriplig men smärtsamt ärlig monolog om skandalboken.
Och det visade sig vara ett framgångsrecept.
Enligt en Sifoundersökning tycker bara var fjärde svensk att det är rätt av journalister att gräva i deras skandaler.
Antagligen för att kungafamiljen för första gången känns mänskliga – med allt vad det innebär.
I veckan var jag i Bryssel för att försöka intervjua Silvia, men tvekade.
Den sista jag hade velat ha efter mig när jag själv blev bedragen hade varit just mig själv.
Så visst, på bilden från i går flyr kungen ner i sina papper, Silva vänder sig bort och pratar med en spänd Victoria, Daniel ser obekväm ut och Madeleine är frånvarande.
Någonstans känns det jävligt mänskligt.