Kalle Jungkvist: Ett modigt beslut

Uppdaterad 2011-03-09 | Publicerad 2007-10-01

Det var ett experiment när Alex Schulmans blogg fördes in under Aftonbladets varumärke för fem månader sedan.

Hans blogg var då något av en undergroundblogg, som snabbt blivit känd men med en relativt begränsad läsekrets.

På kort tid ledde kombinationen av Schulmans vassa penna och aftonbladet.ses stora trafik till att bloggen blev Sveriges största.

Alex Schulman hade skapat något nytt, ett unikt koncept som älskades av hundratusentals läsare och hatades av andra.

Vid sidan av ren underhållning och varm humor utmanade han och provocerade, skojade och raljerade, hånade och smädade.

Med rötterna i Stockholms kändis, artist- och medievärld blev bloggen en spegel av en viktig del av vår samtid. Det var tänkt att våra förtjusta skratt emellanåt skulle fastna i halsen.

Problemet var att med tiden blev hånskratten allt vanligare.

Själva kärnan i en så provokativ blogg - att vara fri och ocensurerad, ständigt uppkopplad och ständigt uppdaterad –är svår att kombinera med ett ansvarigt utgivarskap I traditionell publicistisk bemärkelse.

Nu slutar Alex Schulman blogga. Det är ett modigt beslut. Att hoppa av när man nått tiotusentals hängivna fans och på allvar gjort avtryck hos delar av en ung generation har säkert inte varit lätt.

Jag tycker att han gör rätt. Alex Schulman är rädd för vad bloggen skulle kunna göra med honom själv och hans beundrare. Jag ser problemen med vad bloggen i längden skulle kunna göra med Aftonbladet och våra läsare.

Kalle Jungkvist,
Chefredaktör och ansvarig utgivare
Aftonbladet Nya Medier