Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Mikael, Mikaela

London knäckt – av våra lingon

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2011-01-23

Svensk mat en brittisk succé

”Det är klart att vi hoppas att kunna komma in på marknaden”, säger Anders Nilback.

LONDON. Nu ska britterna upptäcka att svensk mat är mer än köttbullar och sill.

Och Exportrådets satsning gör succé i London.

Enda problemet: Lingonsylten är slutsåld!

Dillstuvad potatis, glutenfritt svenskt rostbröd och Västerbottensost trängs i den nya svenskhyllan i saluhallen på stora Londonvaruhuset John Lewis. Här och i Kent har matvarukedjan Waitrose, med över 200 butiker runt om i Storbritannien, bestämt sig för att testa sin nya svensksatsning.

Tillsammans med svenska Exportrådet har man plockat fram produkter från nio olika svenska leverantörer som nu testas på den brittiska marknaden. Och succén blev omedelbar.

Extrasändning

– Första veckan var både lingonsylten och knäckebrödet bland de fem mest sålda matprodukterna i hela varuhuset, säger Andy Parker som marknadsför projektet.

Efterfrågan har varit så stor att man drabbats av problem:

– Lingonsylten är helt slutsåld och vi har tvingats skicka efter en extrasändning av Leksands knäcke.

3,3 miljarder per år

Matsatsningen följer en trend av ökad efterfrågan av nordiska produkter. Bara i Londons tätaste shoppingdistrikt, Oxford Street, Bond Street och Regent Street, säljs skandinaviska prylar för 3,3 miljarder varje år, enligt en representant för 600 butiker i området.

Bland matvarorna märks en stor andel glutenfria, laktos-fria och organiska produkter.

– Utbudet är inte så stort av sånt här, så det är klart att vi hoppas att kunna komma in på marknaden, säger Anders Nilback, marknadschef på Fria som är på plats för att bjuda på provsmakning av sitt glutenfria bröd.