Pirogtumult på SJ-tåg
Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2011-01-04
Tolv timmar försenade - passagerarna brottades om maten
Nattåget skulle varit framme i Stockholm i morse.
I stället vaknade passagerarna utanför Örnsköldsvik.
Maten i restaurangvagnen tog slut – och nu är tåget minst 12 timmar försenat.
– Familjefäder armbågade sig fram för att få mat, och folk grät, säger passageraren Rhodos Ratilainen.
SJ:s nattåg från Luleå till Stockholm skulle ha varit framme klockan 06.15 i morse.
Men först hindrade ett signalfel på Botniabanan hindrade tåget från att åka söderut.
– De ropade ut i går kväll att det var ett signalfel. Men de visste inte hur sena vi skulle bli. Och vi fick ingen information alls under natten, säger Rhodos Ratilainen.
Kontaktledning gav större försening
De sovande vaknade inte upp där de tänkt – på Centralstationen i Stockholm. I stället var de fortfarande kvar i Norrland. Tåget hade stannat utanför Örnsköldsvik.
Passagerarna fick först besked om att tåget skulle bli mellan 7 och 8 timmar sent till Stockholm. Sedan stannade tåget ännu en gång - nu utanför Bollnäs. En trasig kontaktledning gjorde förseningen ännu större.
Maten tog slut
Tåget är nästan fullbelagt och har flera hundra passagerare enligt Rhodos Ratilainen. Och maten i restaurangvagnen tog snabbt slut.
– De ropade ut att det fanns gratis piroger och frukt. Då rusade alla till restaurangvagnen. Det blev trängsel och kaos. Barn grät och medelålders kvinnor svor åt sina medpassagerare, säger Rhodos Ratilainen.
Bara brödkanter kvar
Passagerarna fick gå tillbaka till sina platser och personalen ropade ut att de skulle få hämta mat vagnsvis.
– Men när det var min tur fanns det bara brödkanter och lite frukt kvar, säger Rhodos Ratilainen.
SJ beklagar förseningen. Signalfelet och den trasiga kontaktledningen är dock Trafikverkets ansvar, enligt Thelma Henrysson, informatör på SJ:s pressjour.
"Ska ha fyllts på"
Varför fylldes maten inte på i restaurangvagnen? Tåget passerade ju flera stationer.
– Enligt den information som jag har fått har det fyllt på mat i Ånge. Så gör vi alltid. Resenärerna kommer också att erbjudas mer mat på nästa tåg, för dem som ska vidare, eller på Stockholms Central, säger Thelma Henrysson .
Varför informerades inte passagerarna redan i går kväll om förseningen? Då hade de som ville kunnat gå av.
– Det är svårt för mig att svara på. Man ropar inte ut information i tåget mitt i natten. Vad jag vet stod de inte heller vid en plattform. Då kunde passagerarna ändå inte gå av. Sedan visste personalen troligen inte i går hur stor förseningen skulle bli.
"Snälla och tillmötesgående"
Rhodos Ratilainen tycker att tågpersonalen har skött situationen bra med hänsyn till omständigheterna.
– De har varit snälla och tillmötesgående. Men informationen kunde varit bättre, säger han.
Senaste budet är att tåget ska vara framme i Stockholm vid klockan 18 - tolv timmar efter utsatt tid. De passagerare som missat anslutande tåg har bokats om till andra avgångar, enligt SJ.
Är du med på