KD kan byta namn

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-10-16

Ledare för Familjepartiet? Nu vill många inom KD byta namn, då man anser att ”Kristdemokraterna” skrämmer bort väljare.

Hör du ordet ”Kristdemokraterna” och springer din väg?

Efter tredje förlustvalet i rad funderar nu KD på om namnet skrämmer väljare.

…Och funderar på att byta.

När alla röster var färdigräknade stod det klart:

Alliansen må ha vunnit, men KD tappade 32 302 röster.

”Inte acceptabelt”

Och årets val var det tredje i rad som partiet tappat väljarnas förtroende.

Sedan 1998 har väljarstödet för Kristdemokraterna mer än halverats, och partiet är numera – tillsammans med Vänsterpartiet – riksdagens minsta.

– Det är klart att det inte är acceptabelt med 5,6 procent. Nu måste Kristdemokraterna snabbt mejsla fram de tre unika argument som berättigar partiets existens, säger förre partiledaren Alf Svensson, numera EU-parlamentariker, till Svenska Dagbladet.

Vill byta namn

Ett problem, tror många inom partiet, är just namnet.

Det har länge pratats om att ”Kristdemokraterna” skrämmer iväg människor som kanske egentligen delar partiets värderingar, men inte har samma gudstro.

Därför, skriver SvD, väcks nu förslaget om att byta namn.

”Familjepartiet?”

Det hetaste alternativet är ”Familjepartiet kristdemokraterna”. Ett förslag som förre riksdagsledamoten Lennart Sacrédeus stöttar.

– Utanför de kristna leden tror jag att partinamnet är ett hinder för hur man ser på vilka förslag vi lägger fram. De alliansväljare som vill värna om familjen, men inte är liberaler eller marknadsorienterade, behöver ett parti de kan identifiera sig med, säger Lennart Sacrédeus till SvD och påpekar att en rad andra partier, som Sveriges socialdemokratiska arbetareparti och Folkpartiet liberalerna, redan har ”dubbelnamn”.

– Man skulle kunna kommunicera att vi är familjepartiet eller frihetspartiet.

Eller FFFF?

En förkortning som på senare tid kommit att förknippas med partiet är ”FFFF”, som står för Frihet, Familj, Flit, Företagsamhet.

Jessica Nyberg är gruppledare för Kristdemokraterna Lidingö och grundare till Facebook-nätverket FFFF. Hon säger till Svenska Dagbladet att partiet måste breddas:

–Det handlar inte om att göra om vår ideologi, men vi behöver bygga på med frågor som klassiskt borgerliga eller konservativt sinnade väljare skulle attraheras av, som rättspolitik och försvarsfrågor.

Verklighetens folk?

En annan fras som KD redan har varumärkesskyddat hos Patent- och registreringsverket är ”Verklighetens folk”.

Begreppet användes flitigt av Göran Hägglund i valrörelsen och han brukar tala om att verklighetens folk måste slippa onödiga pekpinnar från politiker om hur de ska leva sina liv.

Mer makt runt köksborden är parollen.

Vad tycker du?

Svara på frågan eller diskutera i kommentarsfältet!