Propellern slet ut hans tarmar

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-08-12

Linus Backlund
blev rammad av sjöfyllerist med
1,66 promille

”JAG HAR HAFT ETT HEVETE” Linus Backlunds båt blev rammad av en sjöfyllerist – med 1,66 promille i blodet. Själv fick han en uppsträttad mage och ett förlorat närminne.

Linus Backlund fick magen uppsprättad av propellern.

Mannen som rammade hans båt hade 1,66 promille i blodet.

– Han fick tre månaders fängelse. Det är för lite, säger Linus.

Djupa sår hela magen var ute på Lunus Backlund efter båtolyckan.

Karlstad, 7 augusti 2004: 19-årige Linus Backlund är på väg hem från hamnfestivalen med tre kompisar när deras båt får bensinstopp. Det är mitt i natten och båten saknar lanternor. Plötsligt rusar en stor motorbåt mot dem. Den 32-årige föraren är berusad och ser inte Linus och kompisarna.

”Fruktansvärt”

Fören slår mot Linus huvud innan propellern sprättar upp hans mage.

– Det var fruktansvärt otäckt. Hela pojkens mage var ute, det är ett under att han överlevde, säger Olle Carlsson som var räddningsledare.

Linus själv minns ingenting från olyckan.

–Läkaren sa att hjärnan reagerar så vid allvarliga olyckor, den slår bort allt. Fast jag har fått se bilder från olyckan efteråt.

Efter två och en halv vecka i respirator vaknade Linus ur koman. Läkarna hade tagit bort tio centimeter av hans tarmar och både hans lever och käke var spruckna. Det krävdes två plastikoperationer innan kroppen var någorlunda återställd.

Satte djupa spår

I dag, sex år senare, har Linus fått en son och ett jobb. Men olyckan har satt djupa spår.

– Jag har haft ett helvete. Jag förlorade närminnet och har en god man eftersom jag glömmer saker. Och jag kan inte bära tungt eftersom magen fortfarande är skadad. Men min son har gjort mig piggare.

Är du arg på båtfyllot?

– Inte nu längre, men då var jag galen på honom. Jag ser honom ibland på stan och undrar hur han mår. Han fick bara tre månaders fängelse.

JA: ”Inte en dag för tidigt”

Lena Mellin.

Det finns en obegriplig men utbredd uppfattning att svenska folket har en nedärvd och hävdvunnen rätt att vara fulla på sjön – hur stor båten än är och hur snabbt den än går.

Men den nya sjöfyllerilagen begränsar inte den personliga friheten, den ställer bara några självklara minikrav.

Hur konstigt det än kan låta blir man inte ett dugg mer klartänkt av sprit på sjön än på vägen. Man blir, hör och häpna, exakt lika omtöcknad och omdömeslös.

Därför får man inte vara fullare i båten än i bilen – under förutsättning att båten är minst tio meter lång och går att köra i minst 15 knop. Ska det vara så svårt att hacka i sig?

Den som vill fortsätta ölhävningarna på sjön får i fortsättningen göra som bilförare – skaffa sig en nykter chaufför. Det är inte en dag för tidigt.

NEJ: "Det är diskriminerande"

Det är med sjöfyllelagen som med horlagen: båda är inkonsekventa och diskriminerande.

Eftersom bara en mindre del av alla fritidsbåtar i Sverige är längre än tio meter och/eller gör 15 knop gäller lagen bara en minoritet av dem som gillar sjöliv.

Majoriteten av båtförare behandlas alltså enligt den gamla lagen, vars tillämpning bygger på tolkningar och godtycke, men som ändå varit bättre än det nya eländet.

Gränsen 0,2 promille alkohol i blodet är samma som för bilförare. Men likheterna bil- och båtkörning är försvinnande få. På landsväg, i höga farter, har bilarna ofta bara någon meters marginal. På sjön är hastigheterna lägre och väjningsutrymmet hundra- eller tusenfalt större.

Snart kommer Kustbevakningen att begära ökade anslag för att klara kontrollerna.

Kom ihåg var ni läste det först!

ANNONS