Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Mikael, Mikaela

Kvinna anmäler ostföretag för hålreklam

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2010-08-09

"Smaken sitter i hålen", lyder reklamen för en ost.

Den formuleringen föll inte alla i smaken.

–Mycket obehagligt, tycker en konsument som nu anmält reklamen.

Kvinnan såg reklamen några gånger på tv innan hon reagarade. Vad var egentligen ostföretagets budskap?

– Jag blev provocerad. Smaken kan väl inte sitta i hålen? Tillslut blev det nästan obehagligt. Det kändes som en sexuell anspelning, säger hon.

Kvinnan bestämde sig för att anmäla reklamen till Konsumentombudsmannen.

– Jag blev förbannad. Man kan fråga sig vad det är för samhälle vi lever i egentligen och hur kvinnosynen ser ut, säger hon till Aftonbladet.

"Unika hål"

Vd Magnus Ekstrand på företaget Wernerssons Ost, som tillverkar osten, tycker att det är tråkigt att kampanjen väckt sådana reaktioner.

– Vår ost har något mer unika hål än andra ostar. Någonstans där väljer hon att associera till något som vi inte associerar till, säger han.

Fokuseringen på hålen beror på en patenterad process som gör att just den här osten får extra stora hål.

Konsumentombudsmannen ska nu se över om ostreklamen strider mot några av de regler som gäller för reklam för livsmedel.

Närings- och hälsopåståenden får till exempel inte:

vara felaktiga, tvetydiga eller vilseledande.

ge tvivel om andra varors säkerhet eller lämplighet.

uppmuntra till överkonsumtion.

ange att en balanserad och varierad kost inte kan ge lämpliga mängder näringsämnen.