Ballongföretaget som flyger svart

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-08-05

Slipper avgift och säkerhetskontroll

Mats Paulsson på Nordic Balloons berömmer sitt säkerhetsarbete som bäst i Sverige.

Men i själva verket flyger han svart.

– Jag har skickat in ansökan i dag, säger Mats Paulsson på Nordic Balloons när Aftonbladet konfronterar honom med uppgifterna.

Nordic Balloons hemsida.

Stockholmsbaserade Nordic Balloons flyger luftballonger kommersiellt i Sverige utan tillstånd.

När Aftonbladet först konfronterar Mats Paulsson med uppgiften avvisar han anklagelserna bestämt.

– Vi har tillstånd via en annan firma, vi delar på tillståndet, säger Mats Paulsson och påpekar att hans säkerhetsarbete är "unikt".

Regelbrott

Men Mats Paulssons ballong finns inte registrerad för att bedriva kommersiell verksamhet - inte ens via företaget som Mats Paulsson hänvisar till, enligt Transportstyrelsen.

Det innebär att hans säkerhetsrutiner inte kontrolleras av Transportstyrelsen.

– Man måste ha tillstånd, säger Bernt Kolm, flyginspektör på Transportstyrelsen.

Skulle det ske en olycka, som 1996 när en person omkom efter att en luftballong krockat med en elledning, så riskerar offrens anhöriga att inte få ut något på försäkringen.

– Det är ett brott mot bestämmelserna. Då är det osäkert vad som gäller med försäkringen, säger Oliver Grabau, en av cheferna på Inter Hannover som försäkrar de flesta ballongflygarna i Sverige.

Ändrar uppgifter

Slutligen bekräftar Mats Paulsson på Nordic Balloons att han saknar giltigt tillstånd. Han menar att företaget som han delar tillståndet med har glömt att skicka in papprena.

Det dementeras dock av det andra företaget när Aftonbladet ringer upp.

Enligt Aftonbladets uppgiftslämnare, själv verksam i luftballongsbranschen, finns det flera företag som flyger passagerare svart.

Nordic Balloons är ett av dem.

– Nordic Balloons ballong syns ofta i luften över Stockholm. Det är horribelt. Händer det något så kommer de att dra hela branschen i smutsen, säger denne till Aftonbladet.

Förbundet rasar

Eva Olsson, vice ordförande på Svenska ballongfederationen, tror inte svartflyget är utbrett även om hon hört talas om det.

– Det är ganska svårt att smyga med. Alla ser ju dig. Så det reglerar sig självt, säger hon.

Men hon är bestämd om att Transportstyrelsens regler fyller sin funktion.

– Det är en kvalitetsstämpel. Transportstyrelsen kollar att du har en fungerande organisation, piloter, kvalitetssystem och driftshandbok.

Nordic Balloons ska ansöka om tillstånd i dag torsdag, enligt Mats Paulsson. Tillståndet kostar 51 000 kronor.