Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Sam, Samuel

SSU försöker locka väljare med sexfilm

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2010-04-07

”Filmen är varm och rolig”

En använd kondom och löständer.

SSU:s reklamfilm inför valet innehåller en del oväntade inslag.

– Vi har med värme gestaltat ett sexuellt möte som förvånar, säger Jytte Guteland, förbundsordförnade, SSU.

Socialdemokraternas ungdomsförbund, SSU, väljer ett lite annorlunda grepp för att sätta fokus på jobbfrågan inför valet.

I en ny reklamfilm får tittarna följa en ung kille som går ut och festar. Morgonen efter sveper kameran över en säng och sängbordet intill. Där ligger en använd kondom och ett par löständer i ett vattenglas.

Det visar sig att killen fått nattligt sällskap av en äldre dam.

Förvånande kan tyckas – men inte lika förvånande som att killen senare reser sig upp och går till jobbet, är budskapet.

Vill provocera

Så som situationen ser ut i dag, när en fjärdedel av alla unga saknar jobb, är det nästan förvånande om någon faktiskt har ett jobb. Så ska det inte behöva se ut, menar SSU.

Idén bakom filmen har SSU själva spånat fram. Förbundsordförande Jytte Guteland är jättenöjd med filmen.

– Jag tror att vi har valt rätt form för att få en reaktion. Vi har 30 sekunder på oss att väcka en nyfikenhet. På vår hemsida finns information för den som vill veta mer, säger hon.

Finns det inte en risk att ni hamnar för långt ifrån det politiska budskapet med en humoristisk film om sex?

– Filmen är varm och rolig. Vi har med värme gestaltat ett sexuellt möte som förvånar och utmanar våra fördomar. Vi vill sätta frågan om ungdomsarbetslösheten på dagordningen och tror att det här är rätt sätt, säger Jytte Guteland.

Jesper Strömbäck, professor i journalistik och politisk kommunikation, tror att filmen kommer att bli en "snackis".

– Men frågan är om snacket kommer att handla om reklamfilmen i sig eller budskapet. Reklamfilmerna används ofta för att understödja ett större budskap. Väljarna ska veta vad SSU står för, även om de har glömt bort var de hörde det, säger han.

Han är dessutom skeptisk till att använda humor i det här sammanhanget. Även om det greppet kan fungera i övriga reklamsammanhang är det inte säkert att det är så lyckat för att förmedla ett politiskt budskap.

– Bra humor är ofta dubbeltydig. Något man ska vara försiktig med inom politiken. Där är det viktigt att vara tydlig, säger Jesper Strömbäck.

Reklamfilmen kommer att börja visas på TV 4 från och med måndag nästa vecka.