Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Tobias, Tim

Maud Olofsson: ”Bra med klart besked"

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2010-03-28

Näringslivsminister Maud Olofsson (C) är nöjd med att avtalet om att sälja Volvo PV till Kina nu har skrivits på.

– Det är bra att de anställda och ledning får klart besked om vad som ska gälla med Volvo, säger hon.

Näringsminister Maud Olofsson är glad att affären är klar. I bakgrunden Stephen Odell, vd för Volvo PV, Geelys ägare Li Shufu samt Fords finanschef Lewis Booth.

Maud Olofsson var på plats på Volvo PV i Torslanda på söndagen för att bevittna när avtalet mellan Ford och Geely slöts.

– Jag tror många anställda har funderat väldigt mycket under senare tid. Nu är det klart att Geely köper, nu får man tillträde till en mycket, mycket större marknad, och det är helt nödvändigt om Volvo ska ha en positiv framtid.

– Oavsett vem som äger Volvo kommer Volvo att vara svenskt. Det är genom sin unika profil som Volvo har lyckats bli det det är i dag.

Är du oroad över något?

– Det är en jättetuff situation för alla biltillverkare, så det kommer att krävas tuffa insatser och väldigt hårt arbete för att vara framgångsrik. Men det som är positivt är när man säger att Volvos kärna, som handlar om säkerhet, miljövänlighet och design, är värden de vill fortsätta behålla och den andra delen att man förstår de anställdas starka roll i att utveckla Volvo framöver.

Trots att den kinesiska regimen bland annat bryter mot mänskliga rättigheter måste Sverige kunna göra affärer med Kina, anser Maud Olofsson.

”Har synpunkter på Kina”

– Vi har synpunkter på Kina naturligtvis, det kan goda vänner ha, men det är klart att om vi ska kunna utveckla Volvo som varumärke måste man få tillträde till den här kinesiska marknaden. Man får ta den diskussionen på den politiska nivån och det gör vi också, säger hon.

– Det här är en stark ägare som har bra resurser och är ett duktigt privat företag som har vuxit väldigt snabbt. Men det är klart att mycket återstår att göra eftersom det är en tuff konkurrens på världsmarknaden.

Priset för Volvo är enligt uppgifter cirka 1,8 miljarder dollar, knappt 13 miljarder kronor. När Volvo såldes till Ford för elva år sedan var köpesumman 50 miljarder kronor.

Följ ämnen i artikeln