Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Eugen, Eugenia

”Jag har aldrig varit med om något liknande”

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-02-22

SJ:s vd svarar på läsarnas frågor

SJ:s vd Jan Forsberg tog bilen till jobbet i morse.

Sedan försökte han svara på hundratals mail från rasande kunder.

– Jag förstår om en del resenärer tappat förtroendet för oss, men vi gör allt vi kan, säger han.

Det var en sammanbiten Jan Forsberg som i dag bjöd till presskonferens på SJ:s huvudkontor vid Centralstationen i Stockholm.

Uppbackad av en power point-presentation med staplar och punkter och bilder på igensnöade spår försökte han förklara exakt varför tågtrafiken och informationen kring den fungerat så extremt dåligt de senaste dagarna.

"Järnvägens akilleshäl"

Han började med att berätta om vädret. Extremvädret. Om den kallaste och snöigaste vintern sedan 1986 som tog både SJ, Banverket och regeringen på sängen.

– Tågen klarar av 40 minusgrader och de klarar av snö, men de klarar inte kombinationen av den starka kylan och den höga luftfuktigheten. Det är järnvägens akilleshäl och det är det vi ser resultatet av nu, säger han.

Innan Jan Forsberg började ta bilen till jobbet pendlade han i tjugo år. Och han säger att han har full förståelse för resenärernas ilska.

– Det är väldigt frustrerande att inte kunna planera sina tillvaro, att inte veta när man ska gå hemifrån eller komma hem. Att det händer ibland kan man ju som resenär ha förståelse för men inte om det sker upprepade gånger.

115 000 resenärer

– Jag har aldrig varit med om en värre situation förut. Järnvägssystemet har i det närmaste slagits ut men allmänhetens förståelse för det är ganska liten.

Forsberg säger att han fått massor med mail från några av de 115 000 människor som varje dag reser med SJ. Och belastningen på SJ:s kundtjänst har ökat från 300 000 ärenden under vintern till 560 000. Även till Aftonbladet har frustrerade pendlare hört av sig och vi tog deras frågor med oss till Jan Forsberg.

Många av våra läsare undrar om de kommer att ersättas för sin förlorade arbetstid eller för de pendlarkort de nu inte kan använda då de istället måste ta bilen?

– Vi erbjuder full återbetalning oavsett biljettyp men ersätter inte förlorad arbetsinkomst. Den slags garantier finns inte i någon bransch vad jag vet. Vad gäller pendlarkort som folk kanske inte kan utnyttja nu är det ett problem vi lovar att titta på, men jag har inga löften att ge i dag. Om man tagit en taxi för att tåget inte kom kan man skicka in kvittot till oss så tittar vi på det i positiv anda. Men jag råder att man pratar med ombordpersonal på tåget innan man beställer en taxi, säger Jan Forsberg.

En läsare undrar: Finns det ingenting man kan göra för att förhindra isbildning?

– Inför kommande vintersäsonger kommer vi att behandla tågens underreden så att de blir mindre känsliga för isbildning. Vi kommer även prata med tillverkarna om att bygga in en del av de känsligaste områdena av tågen så att de klarar vädret bättre.

Det här är ju inte första gången SJ får kritik. Kan du sitta kvar?

– Ja.

Kan verkligen vintern komma som en sådan chock i ett land som Sverige?

– Vanligt vinterväder klarar vi av med det här är den värsta vintern sedan 1986 vad gäller kyla och snömängd. Nu har kombinationen av extrem kyla och hög luftfuktighet orsakat problem på flera håll. Dels har växlarna frusit och varje tåg har samlat på sig 20-30 ton is som tar många timmar att få bort. Som det är i dag är även spårnätet utnyttjat till max. Minsta störning orsakar problem. Spårnätet behöver byggas ut.

Hur kan informationen till resenärerna vara så bristfällig?

– Är det något jag beklagar är det den dåliga informationen, det är oftast det som är viktigast för resenärerna. Vi visste redan sedan innan att informationen till resenärerna är en av våra svagaste sidor. I ett normalt trafikläge fungerar informationen bra men när det blir större störningar går det inte lika bra och nu har trycket varit enormt. Vi jobbar hårt på att genast förbättra det.

Flera läsare vill veta när tågtrafiken är igång som vanligt igen?

– Det kommer att ta minst en månad innan alla tåg reparerats helt efter de skador som isbildningen orsakat. Vi hoppas att trafiken ska vara igång som normalt i slutet av mars.

Du åker själv bil, rekommenderar du övriga resenärer att göra det med?

– De närmaste dagarna kan det ju vara ett alternativ. Man måste göra den avvägningen själv.

Vad vill du säga till alla arga resenärer?

– Att vi är ledsna över att järnvägstrafiken inte fungerar bättre i den här typen av väderlek men att vi jobbar med ett flertal förbättringar. Bland annat fler tåg. Men det krävs mer än så. Det behövs ett större spårnät, något vi påtalade för regeringen redan 2005.