Snöskottare död i tågolycka
Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-02-01
"En av dem lyckades hoppa undan"
En man miste livet tidigt på morgonen sedan han blivit påkörd av tåget utanför Linköping.
Mannen skottade snö på spåret tillsammans med en annan man när tåget kom.
– En av dem lyckades hoppa undan men den andra klarade sig inte, säger Christian Wahlén på polisen.
Larmet kom in till Räddningstjänsten strax efter klockan sex på morgonen. Enligt Krister Fälth på Räddningstjänsten inträffade olyckan när snabbtåget X2000 passerade stationen Linghem öster om Linköping.
– Tåget stannar inte där utan passerar bara och då är det en person som blir påkörd. Men det är ingen resenär utan en man som arbetade på spåret.
Stopp i trafiken
Varför de två männan skottade snö på spåret vet han inte. Men den avlidne mannan arbetade för Banverket och enligt Krister Fälth var SJ inte underättade om att någon arbete skulle utföras på spåret.
– Jag kan inte svara på varför han var där. Uppehåller man sig på spåret finns det regler. Så här får man inte göra.
Tåget var på väg från Norrköping till Linköping och trafiken på sträckan stod stilla under morgonen men kom igång igen strax efter klockan nio.
Olyckan är den andra på mindre än en vecka där snöskottare på spåret skadas. I onsdags skadades en man när han röjde snö vid Karlbergs station i Stockholm.
Andra på en vecka
Den mannen klarade sig utan livshotande skador men olyckan orsakade totalstopp i Stockholms spårtrafik.
Banverkets säkerhetschef Jörgen Niklasson säger till Aftonbladet att det är väldigt sällsynt att personal blir påkörd på spåret.
– Det händer men är väldigt ovanligt. Att två olyckor händer på så här kort tid är exceptionellt och otroligt allvarligt.
Mannen som avled i måndagens olycka arbetade på företaget Strukton Rail som utför spårarbeten på uppdrag av Banverket.
Enligt företagets kommunikationschef Sven Kristiansen var det den ene mannens uppgift att hålla utkik efter tåg medan den andra röjde bort snön ut spårväxeln.
Tragisk utgång
Men något gick fel och varningen kom aldrig.
– I det här fallet fick arbetet tragisk utgång. Men jag vill inte spekulera i om det är ett tekniskt fel eller om det är den mänskliga faktorn, säger han.
Dödsolyckan är den första i företagets historia, berättar Sven Kristiansen som kände mannen som avlidit. Enligt honom var mannen i 50-årsåldern med mångårig erfarenhet av arbete i spåret.
– Nu jobbar vi med att ta hand om de anställda som mår dåligt. Stämningen här är väldigt låg, det är tragiskt för hela företaget.
Vet du mer? Hör av