Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Dagmar, Rigmor

Akut halka på många vägar

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-12-29

En man omkom i morse i en trafikolycka på länsväg 249 mellan Nora och Frövi.

En man blev halkans senaste dödsoffer.

Mannen, som är hemmahörande i Frövitrakten, omkom omedelbart när han frontalkrockade med en lastbil.

Så blir läget på vägarna – KLICKA för större version.

Minusgrader efter töväder gör att vintervägarna är förrädiska.

Klockan 07.19 i morse inträffade dagens första trafikolycka, när en en bil och en lastbil krockade på länsväg 249 utanför Frövi. Lastbilen hamnade tvärs över vägen och enligt polisen är det totalstopp i båda riktiningarna under större delen av förmiddagen.

Föraren av personbilen – en man – avled omedelbart. Lastbilschauffören klarade sig utan fysiska skador.

Flera döda

Dagens dödsolycka kom tyvärr inte ensam. Under gårdagen avled tre personer i trafikolyckor. Det första dödsfallet skedde utanför Uppsala där en personbil frontalkrockade med en långtradare. Föraren i personbilen avled direkt.

Senare omkom en 80-årig man och en 85-årig kvinna när de krockade med en minibuss i mycket svår halka vid Kinnarumma, söder om Borås.

Dåligt väglag i söder

Vägverket har utfärdat varningar för akut trafikläge i stora delar av södra Sverige. Stor risk för ishalka föreligger i Blekinge, Jönköping, Kalmar, Kronoberg, Skåne och Östergötland.

Men även på andra håll i landet rapporteras dåligt väglag i den redan hårt belastade helgtrafiken.

Och det finns vägar som man helt bör undvika om det är möjligt.

– Det är sådana vägar där det är extra mycket trafik mot normalt, vägar som är hårt belastade av trafiken till och från fjällen till ­exempel, säger Thomas ­Andersson, pressekreterare på Vägverket.

Reducera risken

Förutom de klassiska råden; att ha bra vinterdäck, hålla avståndet och anpassa hastigheten efter väg­laget, kan många allvarliga olyckor undvikas genom att välja någon av de vägar som Vägverket listar som de säkraste.

Där är risken att drabbas av en allvarlig olycka reducerad med 80 procent, enligt Vägverkets statistik.

– Välj en sådan väg. De når kanske inte ända fram, men välj dem så långt som möjligt. Det kommer att inträffa en hel del ­olyckor ändå men det är bättre att glida in i ett mitträcke än att frontalkrocka.