Vin på Wayne’s Coffee
Uppdaterad 2011-03-09 | Publicerad 2009-12-18
Försäljningen börjar redan på måndag
Kaffekedjan Wayne’s Coffee vill ”utveckla den svenska fikakulturen”.
Lösningen: vin och öl.
– Det ska inte bli några konsekvenser, säger Carl Reinestam, marknadschef, till Metro.
Kaffekedjan Wayne’s Coffee finns i 29 svenska städer. Men experimentet med alkoholförsäljning som börjar på måndag är enbart inriktat på caféet på Sveavägen i Stockholm.
”Naturligt inslag”
– Vår ambition är att utveckla den svenska fikakulturen. Våra gäster är mestadels yrkesarbetande storstadsbor, för många av dem är vin och öl ett naturligt inslag i umgänget, säger Carl Reinestam, marknadschef, till Metro.
”Tvärtemot all kunskap”
Men nykterhetsorganisationen IOGT–NTO reagerar starkt på nyheten, och anser att cafékulturen har varit ett bra alternativ för människor som vill träffas i alkoholfria miljöer.
– Det här är ett jättekliv tvärtemot all kunskap och erfarenhet vi har kring alkohol och servering, säger Kjell-Ove Oscarsson, vice förbundsorförande vid IOGT–NTO, till Metro.