”Aftonbladet” populärt på Google

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-12-01

- men ”Barack Obama” sjunker som en sten

2009 har gått i finanskrisens och musikens tecken.

Men allra helst förlorar vi oss i Facebook.

I alla fall om man ser till svenskarnas google-sökningar.

Google har sammanställt de vanligaste sökningarna i Sverige och i världen.

"Facebook", "Youtube" och "Blocket" är de vanligaste orden vi skriver in i sökfältet på Google.se. "Aftonbladet" kommer på sjätte plats.

– Att nio av de tio vanligaste sökorden är sajter har nog att göra med att vi vill att det ska gå snabbt på nätet. Skriver vi webbadressen i urlfältet blir det längre och krångligare, säger Andreas Svenungsson, Head of PR & Communications på Google Sverige.

Googla Google?

Konstigt nog hamnar "Google" fyra på listan över google-sökningar.

– Det har att göra med att man kanske befinner sig på Google.com men vill till Google.se, förklarar Svenungsson.

Ser man till de snabbast ökande sökorden hamnar "Spotify", "translate" och "Facebook" i topp tre vid svenska sökningar.

– Det är lite överraskande och väldigt roligt att svenska Spotify växt sig så stora. Överhuvudtaget är sökningar på musik väldigt vanliga, säger Svenungsson.

Han är också glad över att "translate" blivit så populärt.

– Google translate är en tjänst som har växt explosionsartat, mycket snabbare än väntat, säger Svenungsson.

"Obama" sjunker

Sökorden som ökat i popularitet ger tydliga signaler om vad som pågår i Sverige år 2009.

– Att "betalningsanmärkning" och "Skatteverket deklaration" är med på listan över de vanligaste ekonomiorden, och att "SJ" och "Ryanair" toppar reseorden är nog tecken på finanskrisen, säger Andreas Svenungsson.

Ser man till de senaste månaderna så ökar "svininfluensa" stort.

Globalt är "Michael Jackson", "Facebook" och "Tuenti" (en spanskspråkig nätverkssida) de sökningar som ökat mest.

Även de globala sökningarna är intressant läsning om man vill veta mer om trender och samhällsskeenden.

Till exempel är "acai berry", det nya superbäret acaibär, den snabbast ökande livsmedelssökningen, "Real Madrid" ökar mest bland sportsökningar, och "Barack Obama" ligger trea på listan över sökningar som minskar mest.