Saabchef riktar skarp kritik mot regeringen

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-11-26

Saabs Automobiles vd Jan Åke Jonsson.

Ett juridiskt träsk drog ner Saabs tilltänkte räddare Koenigsegg Group. För att realisera affären var parterna tvungna att enas om inte mindre än 86 avtal, avslöjar Saabs Automobiles vd Jan Åke Jonsson – som kritiserar regeringen för att ha gjort för lite.

Saabchefen talade på torsdagskvällen i ett arrangemang av Trollhättans stad som i ljuset av konkurshotet ironiskt nog var döpt till Framtidsforum.

Egentligen skulle hans anförande handla om framtidstro och visioner för bolaget. I all hast fick han i stället göra om och berättade bland annat varför affären sprack.

– Många avtal var långt framme. Men detta är en väldigt komplex affär och Koenigsegg fick inte alla spelare att springa i samma takt. Vi hade 86 olika avtal att lösa.

– Fram till måndags kväll jobbade vi på som vanligt. Men nu är vi i ett annat läge där vi inte vet vad som kan hända.

Korta tiden

Det bästa regeringen kan göra för att hjälpa Saab är att bidra till att korta tiden för en ny affär så långt det bara går, enligt Jan Åke Jonsson.

Han skulle gärna se att regeringen, inom ramen för de villkor som EU ställer, ersätter undsättningslån med rekonstruktionslån.

– Då skulle GM lyssna, sade Saabchefen på en presskonferens efter sitt tal.

Tidigare på dagen ansatte oppositionens Mona Sahlin (S) och Lars Ohly (V) statsministern i riksdagen med frågor om vad regeringen tänker göra för att rädda jobb i svensk bilindustri.

– Vi är inte beredda att äga Saab, upprepade Fredrik Reinfeldt (M).

Hoppas på raka besked

Efter Koenigsegg Groups sorti dyker nygamla namn upp i spekulationernas och ovisshetens Trollhättan. Ett sådant är den amerikanska affärsbanken Merbanco.

Samtidigt fortsätter samtalen med kinesiska BAIC och andra kinesiska bilföretag, rapporterar TT:s utsände i Peking. Delägare eller ensam ägare – BAIC är intresserat av båda alternativen enligt kinesiska experter.

Nu måste styrelsen i Saabs ägare GM än en gång bedöma spekulanter och ta ett ödesmättat beslut: försäljning eller nedläggning. Ett besked om inriktning är utlovat efter tisdagens styrelsemöte.

Jan Åke Jonsson ser tidsaspekten för en ny affär som helt livsavgörande för Saab. Han hoppas på ett rakt besked från GM:s styrelse:

– Hur går vi vidare?

Aftonbladets
bloggar

TT

ANNONS