”Koenigsegg kan ha skadat Saab”

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-11-25

Fredrik Reinfeldt besökte Södertörns högskola under onsdagen.

Efter ett halvår är det klart att det inte blir någon affär mellan Koenigsegg och Saab.

Fredrik Reinfelt är kritisk till hur Koenigsegg skött affären och menar att tiden som gått kan ha skadat Saabs möjligheter till andra lösningar.

– Det är ju tid förlorad, säger han.

I går stod det klart att Koenigsegg inte köper Saab. Effekterna av den senaste svängningen i Saabaffären är ännu inte klara.

Det förtydligade statsminister Fredrik Reinfelt (M) som ville avvakta med att sia om framtiden.

För Sverige.

För Trollhättan.

För Saabs anställda.

"Missade möjligheter"

I dag ville han inte uttala sig om Saabs chanser.

– Det är inte min uppgift, säger han.

Istället uttryckte han sig kritiskt till hur Koenigsegg skött affären som nu gått i stöpen.

– Det är klart att det väcker en del frågor, berättigade sådana. Man undrar vilka förutsättningar de egentligen haft.

Han menar också att det passerade halvåret kan ha skadat Saabs chanser för andra lösningar.

– Det är ju tid förlorad. Det har bundit tid, människor och resurser. Förhoppningarna har byggts upp i Trollhättan. Och det innebär möjligen också missade möjligheter att göra något annat.

Ställer upp med lån

Staten är fortfarande beredd att ställa upp med lån till en ny köpare, om det går att få fram en sådan.

– Men samtidigt vill jag säga att det är inte bra att om det kommer fram ägargrupper som förutsätter att hela idéen är just att leva på dessa lån. Man måste ha en god idé och stora egna resurser för att klara utvecklingen.

Fredrik Reinfelt menar att det blir svårare om ägaren inte har pengarna i egen ficka.

– Om man inte egna pengar blir man snabbt beroende av andra och det brukar försvåra förhandlingen, säger han.

"Staten ska inte äga bilföretag"

Han utesluter fortfarande staten som ny ägare av Saab.

– Stater ska inte äga bilföretag eller använda välfärdens pengar till att bygga bilar. Om inte världens största bilföretag kan få lönsamhet i detta ska vi inte tro att något departement eller regeringen kan åstadkomma det. Vi är beredda att ta vår del av ansvaret för det men vi tänker inte äga bilföretag.

För att regeringen skulle kunna rädda Saab menar han dessutom att det måste vara en permanent lösning. Och att om verksamheten inte är konkurrenskraftig kommer jobbet till slut ändå att gå förlorade.

Vill stötta folk som har det svårt

Vad vill du säga till Saabs anställda i Sverige?

– De som förlorar sina jobb ska hjälpas via den svenska modellen. Det är så jag tycker att vi ska arbeta. Jag tycker att vi ska rikta in oss på att stödja människor genom svåra kriser.

Hur vill du förklara regerings agerande i affären mot Saabs anställda i Trollhättan?

– Jag tror att bilproduktion måste vara konkurrenskraftig om man ska driva den långsiktigt. Man måste göra bilar som folk är beredda att köpa och det måste gå med vinst.

ANNONS