Så ska (S) vinna valet

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-11-23

Målet: 40 procent av rösterna 2010

Socialdemokraterna siktar på 40 procent i valet nästa år.

De som ska vinnas är storstadens barnfamiljer och landets ”yngre pensionärer”.

I dag blev partiets valstrategi offentlig.

”Ända in i kaklet”. Så kallas slutfasen i Socialdemokraternas kamp om väljarna inför valet nästa år. För din del betyder det s-märkta telefonsamtal, besök på jobbet och socialdemokrater utanför dörren ända fram till den 19 september 2010. Det personliga samtalet pekas ut som partiets mest effektiva kampanjmetod. Målet: Att vinna drygt 2,3 miljoner röster, eller 40 procent om valdeltagandet hamnar på 83 procent.

Ett tufft mål med tanke på den senaste tidens opinionsmätningar där partiet pendlar mellan 33 och 34 procent.

Barnfamiljer och pensionärer

– För lite drygt ett år sedan fick vi 45 procent i opinionsmätningarna. Då är det helt rimligt att sätta målet till runt 40 procent, säger Bo Krogvig, valgeneral.

Men han vill hellre prata om de 2,3 miljonerna röster än om procentsatsen.

– Det fokuserar på uppgiften, att vinna individer. Det signalerar också att vi ska försöka starta Sveriges största politiska samtal. Det politiska samtalet är den mest effektiva metoden.

Särskilt riktar man in sig på två grupper: barnfamiljer i storstäderna samt ”yngre pensionärer”.

Två samhällsmodeller

– Det är människor mellan 65 och 70 år. De är aktivare, friskare och har fler drömmar än vad tidigare pensionärsgenerationer har haft. Här har vi stora möjligheter, säger Bo Krogvig.

Bland de äldre pensionärerna har man redan ett starkt stöd.

Tiden fram till september 2010 ska man förmedla budskapet att valet står mellan två helt olika samhällsmodeller. Man tänker också jämföra de borgerligas löften inför valet 2006 med hur samhället ser ut i dag. Så här kan det låta:

”De lovade fler jobb och färre i utanförskap men resultatet blev färre jobb och ökade klyftor.”

Varför avslöjar ni er valstrategi?

– Vi vill berätta för partivännerna och organisationen var vi är just nu. De behöver besked för sin planering. Sedan vill vi skapa mer utrymme för politik. Om valkampanjen handlar för mycket om strategier och hemlighetsmakeri så tar det fokus från det som är viktigt: politiken, säger Bo Krogvig.

Metoden är inte ny. Även Moderaterna och partisekreterare Per Schlingmann berättar gärna öppet om hur man ska vinna väljarna och vilka budskap som ska gälla.

– Jag hoppas att det är en trend och att fler vågar ta fram sina beslutspapper, säger Krogvig.

Är det inte riskabelt att berätta för motståndarna hur ni tänker angripa dem?

– Det kanske finns en risk, men den får vi väl ta.

ANNONS