"Jag gjorde om gamla varor till nya"

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-10-27

Före detta tekniker på Elgiganten berättar

Johan jobbade som servicetekniker på Elgiganten.

En av hans uppgifter var att formatera om återlämnade datorer och göra dem till "nya".

– Men det är inte säljarnas fel, det är ledningens. 30 dagars öppet köp-policyn driver dem till det, säger Johan.

Sedan Aftonbladet skrev om Eva-Lena Lisselgård som köpte vad hon trodde var en ny hårddisk, men som visade sig vara en begagnad med hel familjs fotoalbum på, har mailen strömmat in till Aftonbladet.

Trots att Elgiganten menar att de aldrig hört talas om något liknande förut påstår människor Sverige över att de köpt varor som visat sig vara begagnade. Mobiler redan fulla med telefonnummer och bilder, hårddiskar med filer och kameror med andra människors foton i.

"Gjorde dem som nya"

Johan jobbade förut som servicetekniker på ett Elgiganten-varuhus.

En av hans uppgifter var att formatera om de hårddiskar och stationära datorer som kunder lämnat tillbaka på öppet köp. Sedan packades datorerna in och såldes till fullpris.

– Jag gjorde det ordentligt, vilket de andra ni skrivit om uppenbarligen inte gjort. Jag gjorde dem som nya. Jag använde mig själv som måttstock, om jag hade kunnat tänka mig att köpa den för fullpris så var den klar, säger han.

Johan säger att detta absolut inte var sanktionerat från ledningen utan det skedde i det tysta. I det tysta, men regelbundet.

– Det är en tuff bransch. Säljarna jobbar efter provision och när de säljer fyndvaror går de back i stället för att tjäna pengar. Det enda sättet att tjäna något är att sälja varan som ny, som en så kallad A-vara, säger Johan.

Fotar och lämnar tillbaka

Han menar att det är Egigantens 30 dagar öppet köp-policy ställer till det. Den ger kunden rätt att lämna tillbaka även om förpackningen är öppnad. Det finns enligt Johan kunder som sätter i system att köpa varor och sedan lämna tillbaka dem inom 30 dagar.

– Folk köper en kamera, åker till Turkiet och fotar, sedan kommer de hem och lämnar den åter och får alla pengar tillbaka, säger Johan.

Johan tycker inte att det är bra att kunder går hem med begagnade varor till fullpris men han menar att det är i ledningen som problemet måste åtgärdas.

Aftonbladet har förgäves sökt ansvariga på Elgiganten.

Fotnot: Johan heter egentligen något annat.