En debattartikel kostar 150 000
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-10-21
Nästan var femte riksdagsledamot har lämnat in motioner med färdiga förslag från en pr-byrå eller lobbyist.
Femton procent har tagit emot hjälp med debattartiklar.
Det visar Aftonbladets unika granskning av pr-konsulternas lyckade lobbying mot våra folkvalda.
För en månad sedan avslutades den allmänna motionstiden i riksdagen. Ett gyllene tillfälle för mäktiga företag och särintressen att få gehör för sina hjärtefrågor.
Aftonbladet har genomfört en stor enkätundersökning med samtliga riksdagsledamöter. 221 svarade.
36 procent medger att de blivit erbjudna färdiga motioner från pr-byråer eller lobbyister.
17 procent uppger att de har använt materialet.
–?Jag får varje år ett trettiotal olika förslag till motioner och så väljer jag ut några av dem som underlag, säger Hans Stenberg (S).
–?Om det är i linje med vad jag tycker ser jag inga problem med att göra så.
”Man formulerar om”
Ofta använder ledamoten fakta och klipper och klistrar.
–?Jag har fått underlag från en pr-organisation. Det handlade om vindkraftsfrågor, säger Claes Västerteg, (C).
Vilken pr-byrå?
–?Det har jag ingen skyldighet att redovisa.
Staffan Danielsson (C) har motionerat för lobbyorganisationen Europakorridoren. Han använde deras text och undertecknade motionen.
–?Där vidgår jag att jag … jag delade liksom uppfattningen och då använde jag materialet.
Jan Lindholm (MP) har också fått hjälp med motioner.
–?När man gör motioner själv vill man inte att det ska synas att man har fått det från någon annan. Man formulerar om det, säger han.
Fortum också kund
Färdiga debattartiklar är nästan lika vanliga som färdiga motioner.
32 procent av ledamöterna har blivit erbjudna att sätta sitt namn under en debattartikel från en pr-byrå eller lobbyist.
15 procent medger att de har undertecknat.
Nina Larsson (FP) har fått hjälp av PR-byrån Prime att skriva om fördelarna med kärnkraft.
En av Primes större kunder är energijätten Fortum.
–?Vad man behöver är något för att komma igång. Då blir det lättare att spotta ur sig ett par artiklar.
Företagen betalar pr-byråerna stora pengar för inflytandet i riksdagen. Ett motionsförslag kostar omkring 50?000 kronor, enligt de konsulter Aftonbladet har talat med.
Stora tidningar dyrare
En debattartikel kostar ännu mer, särskilt om den publiceras i någon av de stora morgontidningarna. Är den dessutom undertecknad av en ledamot med stort inflytande, till exempel en ordförande i något av riksdagens utskott, kan konsulten ta uppåt 150 000 kronor för jobbet.
–?Man vill få någon med makt i frågan att skriva under, gärna någon från regeringspartierna, säger en konsult.