SOS: Vi kan inte lösa problemet

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-09-14

SOS Alarm kunde inte spåra Saritas adress när hon ringde med IP-telefoni.

Men problemet är väl känt.

– Vi har jobbat med en lösning i flera år, säger Per Palm, teknisk chef på SOS Alarm.

När en person ringer till SOS från en fast telefon eller mobiltelefon kan SOS enkelt spåra adressen via en telestation eller en telemast.

SOS får då snabbt information om var personen befinner sig och kan skicka ut ambulans. Även personer som ringer via IP-telefoni genom ett fast uttag i väggen går att spåra.

Men ringer den nödställda via IP-telefoni som är kopplad via ett bredband på datorn uppstår det problem.

Eftersom telefonsamtalet då inte kopplas till en telestation eller telemast, utan via tele- och bredbandsbolagets servrar kan inte SOS se var ifrån personen ringer.

"Servern kan stå i USA"

– Det enda vi får fram då är uppgifter om var servern står. Företaget kan till exempel ha placerat servern i USA, men samtalet rings från Malmö, säger Per Palm, teknisk chef på SOS Alarm.

När SOS inte kan spåra samtalet skickas det till Östersund. Vid behov ska den lokala larmcentralen kopplas in på medhörning.

Varför det inte skedde i Saritas fall kan inte Palm svara på, men han säger att SOS länge letat en lösning till problemet med IP-telefoni.

Lagarna tillåter inte

– Vi har bland annat fört diskussioner med kollegor på EU-nivå och med telebolagen, säger han.

Enligt Palm har man diskuterat en lösning som skulle innebära att alla IP-telefonabonnemang ska vara registrerade i en databas. Men vem som ska ansvara för denna databas finns det i dag inga förslag på.

– Teknisk sett skulle det gå att lösa det så, men lagarna tillåter inte det så i nuläget har vi ingen lösning, säger han.