VisitDenmark bakom klipp på Youtube
Uppdaterad 2018-08-24 | Publicerad 2009-09-13
Klippet ska locka turister
Turistorganisationen VisitDenmark, som ligger bakom Youtube-videon med "Karen", har valt att ta bort klippet.
– Jag är ledsen om någon är arg, det var inte vår mening, säger vd:n Dorte Kiilerich till Aftonbladet.
Filmen då danska "Karen" letar efter pappan till sonen "August" har skapat stort engagemang världen över. Filmen lades upp i torsdags och hade på några dagar över 800 000 visningar och fler än 3500 kommentarer. Många har berörts av "Karens" situation och önskat henne all lycka.
VisitDenmark har gjort reklamen
Under söndagen framkom det dock att allt var en bluff. "Karen" är egentligen den danska skådespelaren Ditte Arnth, 29.
Och på kvällen kom nya uppgifter om att den danska statliga turistorganisationen VisitDenmark gjort reklamfilmen.
– Vi har ökat kunskapen om Danmark som resemål och gett bilden av att det är ett öppet och fritt land. Vi ville placera Danmark på världskartan och det är en bra historia, säger Dorte Kiilerich.
Många upprörda
I danska medier har stark kritik riktats mot VisitDenmark och att skattepengar använts för att finansiera bluffen. Även på Youtube finns många upprörda kommentarer från personer som känner sig lurade. Men reklambyrån Grey som gjort klippet är ändå nöjda.
–Det är väldigt få som åker till Danmark och vi ville genom virtuell media uppmärksamma landet. Kampanjen har varit otroligt effektiv och inte kostat mycket pengar, säger den strategiska direktören Peter Helstrup till Aftonbladet.
Men ni har ju lurat folk?
– Om saker är sant eller inte är del av mediakanalerna. De finns de som är arga medan andra säger att det är en fantastisk historia. Filmen visar en självständig, modern och frispråkig kvinna. Vi tycker hon står för Danmarks värderingar.
På Visit Denmarks svenska kontor kände de dock inte till klippet.
– Jag kan inte förstå varför vi skulle ligga bakom detta, säger Agneta Åstrand.