Koenigsegg tillbaka- visar neddragningar

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-06-16

Koenigsegg Group som ny ägare till Saab Automobile säger sig ha både pengar och tålamod.

Men det krävs att konjunkturen ger medvind.

Annars är risken för ytterligare neddragningar i Trollhättan stor.

Nye ägaren Christian von Koenigsegg.

GM valde slutligen Koenigsegg Group, ett nybildat konsortium där förmögna amerikanska affärsmän och Koenigseggs norske partner Bård Eker står för pengarna. Ett avtal är underskrivet och en affär ska, om allt går i lås, bli helt klar senast i september.

GM vägrar avslöja om man vill behålla en egen ägarandel.

Koenigsegg har räknat med möjligheten att få 600 miljoner dollar, motsvarande 4,7 miljarder kronor, i lån från Europeiska investeringsbanken (EIB).

– Men det är inget självändamål att bara ta hem EIB-lånet. Det är pengar som ska betalas tillbaka. Vi har en väldigt, väldigt långsiktig plan, säger Christian von Koenigsegg, som i mitten av 1990-talet startade sitt eget företag som bygger superexklusiva sportbilar.

Lönsamt snart

Om bara konjunkturen vänder, tror han att Saab kan bli lönsamt om bara ett par år.

Jan Åke Jonsson ska sitta kvar som vd, namnet Saab ska inte ändras och Trollhättefabriken ska inte läggas ner.

– Givetvis är vi ute efter att effektivisera, men det kan man göra både genom att bygga fler bilar eller vara färre. Saab ska anpassas till rätt storlek i förhållande till vad marknaden kan svälja, säger Christian von Koenigsegg.

Enligt uppgifter till SVT:s Rapport planerar den nya ägargruppen kraftiga rationaliseringar eftersom Saab ska bli lönsamt redan vid 70 000 bilar per år. I Saabs affärsplan är gränsen satt vid 130 000 bilar. Saab ska också bli mer av ett lyxmärke.

Tillbakavisar uppgifterna

Christian von Koenigsegg tillbakavisar uppgifterna.

– Vi går efter Jan Åkes affärsplan och sedan stresstestar vi den och ser vad olika scenarier innebär. Om lågkonjunkturen skulle hålla i sig längre, hur fungerar det då med lägre volymer. Alternativt om marknaden skulle gå upp snabbare, hur kan vi möta efterfrågan, sade han till SVT:s Aktuellt.

Christian von Koenigsegg hävdar att de inblandade är medvetna om att Saab kommer att sluka mycket pengar innan förlusterna kan vändas till vinst.

– Finansiärerna är beredda att satsa det som krävs, säger han.

Den stora skillnaden för Saab blir att de får en driven entreprenör som ägare i stället för ett ansiktslöst storföretag, anser von Koenigsegg.

Fyra nya modeller

Han ställer sig bakom Saabs affärsplan där fyra nya modeller ska rulla ut de närmaste åren och där produktionen ska samlas i Trollhättan, förutom den lilla stadsjeepen 9-4 X som ska tillverkas i Mexiko.

GM tänker fortsätta att samarbeta med Saab och tillhandahålla motorer och plattformar. I alla fall under ett antal år.

Bland analytikerna togs beskedet om Koenigsegg emot med förvåning och frågetecken.

Flera pekade på hur svårt det är att klara sig som liten spelare.

– Ett enda bakslag för en liten och oberoende tillverkare kan bli finansiellt väldigt kännbart. Det kan innebära slutet, säger Pete Kelly, analytiker på JD Power & Associates till TT.

Matts Carlsson vid Göteborg Management Institute (GMI) tycker att upplägget ser mycket lockande ut men varnar för fallgropar om parterna i konsortiet börjar att dra åt olika håll. Några synergieffekter mellan Saab och Koenigsegg har han också svårt att se.

TT