Björklund vill visa sina hårda nypor

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-06-16

16 juni 2009. Utbildningsminister Jan Björklund är stolt som en tupp. Han har äntligen presenterat sin nya skollag. Den är bara hans och allians­regeringens. Björklund vill inte söka politisk enighet över blockgränserna för den nya skollagen. Han vill hellre visa hårda nypor och handlingskraft – oavsett om det innebär att en ny rödgrön regering skulle riva upp hans skollag efter valet.

Det är oansvarigt, men typiskt Björklund. Han visar sig hellre tuff än gör det som är bäst för skolan. För honom går symbolpolitik före realpolitik.

Ger ingen ”pluggskola”

Med den nya skollagen ska ”flumskolan” bort. Men det Björklund presenterar är ingen ”pluggskola”. Det är en sorteringsskola som sänker ambitionsnivån för den svenska utbildningen.

Utbildningsministern gillar verkligen hårdare tag. Elever i grundskolan ska kunna få skriftliga varningar och stängas av från undervisning. Hittills har den möjligheten bara funnits på gymnasiet. Ett nytt sorts straff ska införas, försittning, alltså kvarsittning på morgonen.

Det ger signalen att ”buset” får skylla sig själv. Samtidigt lägger Björklund det utmärkta förslaget att alla elever ska ha tillgång till skolläkare, skolsköterska, psykolog och kurator inom elevhälsan. Elever som nekas särskilt stöd ska kunna överklaga skolans beslut.

Underblåser godtyckliga beslut

Å ena sidan hårdare tag mot buset, å andra sidan bättre stöd för elever som behöver det. Risken är att de två åtgärderna tar ut varandra. Skolor kan antingen välja att reagera på elever som har det svårt med disciplinära åtgärder, eller med mer särskilt stöd. Det öppnar för godtycke.

Alliansregeringen aversion mot Komvux märks tydligt i den nya skollagen. Minskningen av antalet studieplatser i den kommunala vuxenutbildningen följs av att elever inte längre ska kunna läsa upp sina gymnasiebetyg på Komvux. De ska bara kunna tenta av ämnen där. Så riktar Björklund ännu en spark mot det livslånga lärandet.

Eleverna får inte välja själva

Religiösa friskolor blir det inget stopp för. Den nya skollagen säger bara att själva undervisningen inte får vara konfessionell. I skolmatsalen, på skolgården och på utflykter är det fortfarande okej med religiösa aktiviteter och symboler.

Så sorteras elever, skiljs från varandra, innan de har möjlighet att själva välja. Den sammanhållna skolan, som skapar ett sammanhållet samhälle, motverkas av det.

Vad hände med kunskapen och lärandet som skolans viktigaste uppgift? Björklund satsar på sortering och hårdare tag för att vinna politiska poänger. Och missar chansen att forma en skola som sätter kunskapen främst, för alla elever.

ÅP