Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Kristian, Krister

Planet gick i bitar i luften

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-06-03

"Det mesta tyder på en överbelastning"

En del av mysteriet med försvunna flight 447 har fått sin lösning.

En sträcka av vrakdelar har hittats ute till havs.

Det tyder på att planet gått i bitar på hög höjd.

Den brasilianska marinen och flera andra skepp är nu på väg till områden på havet där vrakrester från flight 447 mellan Brasilien och Frankrike har hittats.

Det handlar om två områden där man hittat flygplansdelar, cirka 60 kilometer från varandra. En av platserna är en fem kilometer lång sträcka med vrakdelar. Platserna ligger drygt 740 kilometer nordöst om staden Recife i Brasilien.

"Går i bitar"

Flygsäkerhetsexperter har förkastat teorin om att planet störtade på grund av ett åsknedslag. I stället misstänks åskvindar ligga bakom haveriet.

– Det mesta tyder på att planet kan ha utsatts för en överbelastning som det inte klarade, säger flygsäkerhetsexpert Hans Kjäll.

– Går planet sönder under sådana förhållanden, på hög höjd, så går det i en mängd små bitar som sprids över en stor yta.

Planet, en Airbus 330, hade flugit i drygt fyra timmar och befann sig på 10 675 meters höjd när det flög in i åskstormarna, enligt Washington Post .

– Planet hamnade förmodlingen i kraftig turbulens av horisontella och vertikala vindar, som kastade omkring det.

Extremt väder

Baserat på data om flighten och infraröda satellitbilder har flygsäkerhetsexperter och meteorologer kommit fram till att åskstormarna var i sitt tidiga skede – då är de som mest våldsamma. Stormarna nådde så högt som 15 250 meter över marken, och drog med sig uppåtgående vindar med en styrka av 100 –110 kilometer i timmen.

– Hamnar man i ett sådant område måste farten dras ner snabbt och kraftigt. Normalt sjunker man också för att undkomma vindarna, men kanske ville piloten undvika åskan längre ner. I stället kan han ha försökt stiga, men det var tidigt i flygningen och planet bar på mycket bränsle och var fullastat, säger Kjäll.

Dessutom nådde de tropiska stormvindarna alltså upp till 15 250 meter över marken. Planet kanske inte hann så högt.

– I sådana lägen bör man flyga runt ett oväder, planen har ju alltid en väderradar. Det kan alltså röra sig om ett operativt fel och faktum är 75 procent av alla flyghaverier beror till stor del på den mänskliga faktorn.

Materialfel eller motorstopp

Andra hypoteser Kjäll nämner är att planet under lång tid utsatts för hög belastning och att metallen någonstans blivit utmattad trots att planet bara var fyra år gammalt, eller att det fanns någon form av materialfel på flygplanet.

Amerikanska experter har fler teorier de ser som möjliga: När turbulensen kastade planet upp och ner kan planet ha drabbats av snabbt tryckfall. Om planet träffades av en blixt kan ett fönster ha gått sönder. Turbulensen kan också ha orsakat motorstopp, eller att något av motorbladen bröts av och skar upp planets ytterhölje.

Men planets svarta lådor krävs för att en riktig bild av förloppet ska kunna sättas samman:

– Det är nödvändigt. Annars blir alla teorier bara hypoteser och spekulationer, säger Hans Kjäll.