Känsliga patientuppgifter faxas fel

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-05-16

Plötsligt rasslar det till i faxen. Och ut kommer det känsliga patientuppgifter från Capio Citykliniken i Lund – till en vanlig privatperson boende i Veberöd ett par mil längre österut.

Uppgifterna ska egentligen till Länsförsäkringar i Stockholm som har ett nära nog likalydande faxnummer som Veberödsbon. Men personalen på kliniken i Lund glömmer alltsom oftast att slå en nolla och då hamnar faxmeddelandena fel, berättar Sydsvenskan.

Har påtalat felet

Enligt Veberödsbon har detta pågått i mellan sju och tio år. Han har upprepade gånger påtalat felet för Capio Citykliniken. Men för Stefan Bremberg, chef på Capio Citykliniken i södra Sverige, kommer uppgifterna om de felaktiga faxarna som en fullständig överraskning.

– Oj då! Det här ska jag genast ta tag i. Det här är inte acceptabelt. Det här är helt förkastligt, sådana fel får inte uppstå, säger han till tidningen.

Det finns möjlighet att avidentifiera patienterna när journaler och andra känsliga uppgifter utbyts per fax eller över internet. Men några sådana rutiner finns inte på lundakliniken.

Viktigt skärpa rutinerna

Sven Levin, jurist på Socialstyrelsen, handlägger denna typ av ärenden. Han betonar vikten av säkra rutiner kring känslig patientinformation och säger att det är av yttersta vikt att Capio Citykliniken nu skärper rutinerna.

TT