Så luras barnen av mobilskojare

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-05-06

Konsumentverket larmar:

När Felix Bolinder, 11, fick sin mobiltelefon köpte han direkt en ny ringsignal – trodde han.

I själva verket beställde han ett kostsamt abonnemang som han inte kunde avsluta.

Konsumentverket larmar nu för mobilbluffarna mot barn.

Skojarna får barnen att köpa tjänster utan att förstå villkoren.

På räkningen som Felix föräldrar fick hem stod det bara ”tjänster” under en post. Via teleoperatören lyckades föräldrarna spåra ett företag i Tyskland där sonen hade laddat ner mobilsignalen.

Genom att skicka sitt mobilnummer skapade 11-åringen en prenumeration hos det tyska företaget.

Varje signal kostade 50 kronor.

Hotade att polisanmäla

– Vi hotade med att polisanmäla och blev då lovade att få pengarna tillbaka. I vårt fall rörde det sig om 300 kronor, berättar Felix pappa Jonas Bolinder.

Felix är inte ensam om att ha gått på bluffen. Bara i år har konsumentverket fått in 300 anmälningar mot liknande mobiltjänster.

– Den här industrin omsätter enorma summor och de riktar sig främst på barn och ungdomar, säger Marek Andersson jurist vid Konsumentverket.

Mobilföretagen poppar upp som svampar ur jorden runt om i Europa. De erbjuder ringsignaler och bakgrundsbilder till mobilen, men också sms-quiz där deltagaren debiteras för varje ny fråga.

Alltid samma mönster

– Vi har fått anmälningar mot bland annat Bell Multimedia, Seldorado, Zemgo, DMD, Yamba. Det är alltid samma mönster, kunden förstår inte att de tecknat ett avtal, berättar Marek Andersson.

Skräckexemplen är unga människor som fått sina kontantkort tömda på bara några timmar. När de sedan laddar kortet fortsätter pengarna att dras.

– Det händer till och med att kontantkorten övertrasseras och kunden sedan står med en skuld till teleoperatören, säger Marek Andersson.

Hans råd till föräldrarna: håll koll på vad barnen använder sina mobiler till och att alltid ta striden mot blufföretagen.

– Avtal som har ingåtts med en minderårig gäller inte. Du har alltid rätt att få pengarna tillbaka om ditt barn står för beställningen.

Marek Andersson tycker inte att man ska avskräckas av att företagen ofta huserar utomlands.

– Via teleoperatören kan du alltid spåra företaget. Hör av dig till en konsumentvägledare eller till etiska rådet för betalteletjänster om du behöver hjälp.