Laglig nedladdning ökar kraftigt

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-04-09

Försäljningen av musik via internet och mobiler har ökat med 100 procent sedan Ipred-lagen infördes, enligt musikleverantören InProdicon.

– Första veckan efter Ipreds inträdande låg försäljningsnivån på 100 procent mer jämfört med veckorna innan. Om det beror endast på Ipred vet jag inte, men det rör sig om en väldigt tydlig förändring, säger Klas Brännström, vd för InProdicon.

InProdicon står bakom omkring hälften av den nedladdade musiken i Sverige genom att de levererar musik som säljs av många svenska online- och mobilmusiktjänster. I Sverige är deras kunder bland annat till Tele2, Telia, Åhlens och MTV, men de finns även i övriga Norden.

”Kurvan pekar uppåt”

Den senaste veckans uppgång är ovanligt kraftig, men även den långsiktiga kurvan pekar uppåt för den lagliga nedladdningen. Några exakta uppgifter om antalet sålda låtar vill dock InProdicon inte lämna ut.

– Vi har sett en tydlig ökning av försäljningen jämfört med förra året. Det rör sig om 20–30 procent ökning på årsbasis, men försäljningen slår lite upp och ner beroende på vilka artister som lanserar nya album.

En annan tydlig trend är att svenska artister gynnas av att den legala nedladdningen ökar. Omkring 60 procent av den nedladdade musiken är svensk.

”Hela Norden”

– De senaste åren har vi märkt att de lokala artisterna gynnas när försäljningen av nedladdad musik ökar. Det är något vi har sett i hela Norden. Kanske kan det bero på att digitala butiker har ett bredare utbud, säger Klas Brännström.

TT frågade även Apple om försäljningen via musiktjänsten iTunes, men Apple kommenterar inte försäljningsutvecklingen i enskilda länder, meddelar Petter Arnstedt, pressansvarig på Apple Sverige.

TT