Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Sam, Samuel

”Jag förstår mycket väl kundernas reaktioner”

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-03-14

Men Lundby-Wedin tycker inte att AMF ska be om ursäkt

Wanja Lundby-Wedin står bakom dagens beslut att dra in bonusen för 2009 för vd och vice vd.

Hon tycker dock inte att AMF bör be kunderna om ursäkt.

– Men vi bör alltid visa att vi är lyhörda för kundernas reaktioner eftersom vi är mitt uppe i en finansiell kris, säger hon.

Wanja Lundby-Wedin.

Lundby-Wedin, LO:s ordförande och ledamot i AMF Pensions styrelse, säger att hon är nöjd med styrelsens beslut att dra in bonusen.

Men hon säger att hon egentligen inte tycker om systemet med resultatlöner:

– Beslutet om resultatlöner togs för drygt tio år sedan och då såg marknaden annorlunda ut. LO var tveksamma redan då men man blir tyvärr påverkad av marknaden i övrigt. Vi ska dock inte driva på det systemet och det känns bra att vi nu ska göra en översyn på AMF, säger hon till aftonbladet.se och fortsätter:

– Vi har aldrig drivit fram de här systemen, men när de nu finns här så tycker vi att de ska vara kopplade till personlig prestation. Där med ska det inte ut en krona om man inte presterar bra.

Kritisk mot bonussystem

Tidigare har hon varit mycket kritisk mot bonussystem. Trots det har hon inte röstat emot de bonussystem som funnits i AMF Pension.

– Nej, det går inte att göra i ett läge där vi har två ägare, LO och Svenskt näringsliv. Vi ska komma överens om ett lönesystem som båda ägarna kan tycka är rimliga. Vi skulle helst se att man klarat sig utan rörliga lönesystem, men jag är inte så säker på att det går att göra fullt ut. Branschen har haft rörliga lönesystem för säljare och kapitalförvaltare och det har varit svårt att vara helt avvikande. Men det är aldrig vi som har initierat dem, säger hon till TT.

Till aftonbladet.se säger hon att hon inte tycker att AMF bör be kunderna om ursäkt.

– Nej, det tycker jag inte. AMF har inte gjort något fel. Det handlar om ett lönesystem man valt att ha, något som är allmänt på marknaden. Vi ska dock alltid visa att vi är lyhörda för kundernas reaktioner eftersom vi är mitt uppe i en finansiell kris. Jag förstår mycket väl reaktioner, säger hon.