”PR-konsult förändrar inte politiken”

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-03-02

Desperat, billigt och pinsamt.

Läsarna sågar unisont Mona Sahlins nya strategi för att vända opinionen – och uppmanar henne att satsa på bättre politik i stället för marknadsföring.

Barack Obama PR-man Thomas Gensemer må vara geniförklarad efter att han mobiliserat miljontals amerikaner inför presidentvalet i USA, men han kommer inte lyckas mirakelvända opinionen för Socialdemokraterna i Sverige. Det är den bestämda uppfattningen bland majoriteten läsare som kommenterat nyheten på aftonbladet.se

Signaturen Rosvo önskar att Mona Sahlin kunde lägga mer energi på sakfrågorna istället för att bry sig om marknadsföringen.

”Tyvärr Mona, du är inte Barrack”

”Kan inte låta bli att tycka att det här är ett billigt knep för att försöka associera sig med Obama och rida på hans våg. Hon har ju trots allt citerat Obama i tal tidigare. Men tyvärr Mona: du är inte Barack och kommer aldrig att bli det.”

Signaturen Dinmedmänniska är inne på samma linje och kallar strategin för sorglig.

”En PR-konsult som ska hjälpa till med marknadsföring förändrar ju inte opositionens politik. Det är väl det politiska budskapet som vi väljare är intresserad utav inte på vilket sätt det förmedlas. Nej kan ni inte bättre än så opositionen så är ni inget att ha! Pinsamt!”

Hayao tvivlar på att Barack Obamas taktik för att värva väljare fungerar i Sverige.

”Undrar om det fungerar i Sverige att bli uppringd och att partierna kommer o plingar på hemma hos en. Sedan att tigga pengar på hemsidan...nja jag vet inte.”

Politiken viktigast

Det bästa Sahlin kan göra för att gå mot valseger är enligt läsarna att förbättra politiken. Det anser cirka 50 procent av de 17400 som hade svarat på aftonbladet.se:s webbfråga vid 22-tiden på måndagskvällen.

35 procent tycker att det är hennes framtoning som är problemet. Endast 10 procent har klickat att det är samarbetet med V och MP som behöver förbättras.

13.00 – Chatta med S nya partisekreterare Ibrahim Baylan

ANNONS