”Det var han på bilden”
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-02-18
Flera av Sten Byströms gamla kollegor är förvånade över att han lyckades komma undan ansvar för fortkörning.
–?Det var han på bilden, säger Hans Nilsson, chef för trafiksektionen vid Västerortspolisen.
Det kallas ATK – automatisk trafiksäkerhetskontroll. Principen är att fartkameran tar en bild av bilen och dess förare samtidigt.
Föraren på bilden jämförs sedan med körkort och ibland pass för att säkerställa identiteten.
Då föraren erkänner blir det vanligen böter. Om föraren nekar lämnas utredningen vidare till en åklagare som då kan välja att åtala vid domstol.
Känsligt ärende
Roger Arnefalk vid länstrafikpolisen i Stockholm var den utredare som först fick Byströms ATK-ärende. Han insåg direkt att ärendet var känsligt, eftersom Sten Byström jobbat där tidigare och är välkänd.
För att undvika jävsdiskussioner ”sålde” han ärendet till Västerortspolisen.
Hans Nilsson, chef för trafiksektionen vid Västerortspolisen var den som fick ta över fallet. Där utreddes det helt "by the Book", och lämnades sedan vidare till åklagare. Men åklagaren beslutade att inte väcka åtal då han bedömde att han med hänsyn till bevisningen inte kunde förvänta sig en fällande dom.
Hans Nilsson blev förvånad när han fick veta att det inte blev något åtal.
–?I min värld var det ställt utom allt rimligt tvivel att bilden stämde väl
överens med fordonsägaren, säger Hans Nilsson. Därför gav jag direktiv om att han skulle kallas och förhöras.
Det var Sten Byström?
–?Ja, när jag såg den här bilden rådde det ingen tvekan, jag känner ju honom sedan tidigare. Jag såg inga problem.
”Ska vi ha systemet?”
Vad tycker du om att man kan komma undan?
–?Ja, alltså då kan man ju ifrågasätta hela ATK-systemet. Ska vi ha det överhuvudtaget?