Schibsted vinstvarnar

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-01-30

Mediekoncernen har drabbats av finanskrisen

Finanskrisen tvingar mediekoncernen Schibsted att skriva ned sitt resultat med nästan två miljarder kronor.

Nu väntar ytterligare besparingar, men de svenska verksamheterna kommer lindrigt undan.

– Det är en del mindre anpassningar och effektiviseringar både i Aftonbladet och Svenska Dagbladet. Men större delen ligger utanför Sverige, säger Trond Berger, ekonomi- och finansdirektör i Schibsted, till TT.

Redan i förra delårsrapporten meddelade Schibsted att den ekonomiska krisen har satt press på annonsintäkterna, och dessa har fortsatt att vika under fjärde kvartalet.

Svenska tidningar påverkas

I en så kallad vinstvarning på fredagsmorgonen meddelade Schibsted dessutom att kvartalets resultat kommer att tyngas av en nedskrivning på motsvarande 1,9 miljarder svenska kronor. Miljardsmällen är en följd av den finansiella oron och en svagare marknadsutveckling och merparten avser Schibsteds verksamheter i Spanien.

Även de svenska tidningarna påverkas av krisen, om än inte lika mycket som andra delar av koncernen. Svenska Dagbladets annonsintäkter föll med sju procent under fjärde kvartalet jämfört med motsvarande period 2007.

– Men vi upplever att det är hanterbart. Aftonbladet har en förhållandevis stabil utveckling på annonser, och övriga verksamheter i Sverige går bra, säger Trond Berger.

TT

ANNONS