Så klarade kommunen Bengtsfors krisåren
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-10-28
”Lita inte på någon frälsare utifrån”
Bengtsfors var nere för räkning - och tog sig upp igen.
När övriga landet varslar står kommunen starkt.
– Det handlar om att ta vara på den kunskap som finns, säger kommunalrådet Per Jonsson till aftonbladet.se.
När bilsätestillverkaren Lear stängdes 1999 förlorade nära 900 människor jobbet. För lilla Bengtsfors i Dalsland med 10 000 invånare innebar det nästan var tionde. Sedan följde några mörka år med fler industrier som stängde igen, eller flyttade.
– Efter att Duni lade ner 2005 var det som mörkast, säger dåvarande kommunalrådet Sven-Åke Gustavsson (s).
Ökar bemanningen
Men Bengtsfors tog sig ur krisen. Den senaste varselvågen har man knappt sett röken av. Bara en godistillverkare ska minska personalstyrkan något.
– Vi har faktiskt två olika företag som planerar att öka bemanningen med 25 personer var, säger sittande kommunalrådet Per Jonsson (c).
En förklaring till att Bengtsfors står starkt är att man gjort sig av med beroendet till bilindustrin. När krisen var ett faktum samlade man styrkorna lokalt.
– Vi uppmanade folk att starta nya företag och vi jobbade aktivt med pendling, bland annat över till Norge, säger Sven-Åke Gustavsson.
Kunskapen hos de som blev av med jobbet togs till vara.
Vidareutbildning viktig del
– Delar av kompetensen från bilsätestillverkaren Lear finns kvar i andra småföretag. Vi har bland annat ett bussföretag som startat upp och expanderat, säger Per Jonsson.
Vidareutbildning var en annan viktig del.
– Till exempel var det många av de som slutade på Lear som började läsa till sjuksköterskor, trots att de aldrig tänkt sig en högskoleutbildning.
Inom ett par år hoppas Per Jonsson på pendeltågstrafik genom Dalsland in i Norge.
– För att vidmakthålla det goda läget är kommunikationerna jätteviktiga.
Har ni något råd till de kommuner som drabbas av varslen i dag?
– Det går inte att lita på att det kommer någon frälsare utifrån. Istället gäller det att ta vara på den kunskap som finns. Men det viktigaste är att inte glömma bort de stabila företag som finns och lyssna till dem, säger Per Jonsson.
Nya branscher
– Man måste bygga efter sina egna förutsättningar. Vi dominerades av bil- och pappersindustrin. Därför försökte vi skapa nya branscher, säger Sven-Åke Gustavsson.
Turismen är en sådan. Bland annat har länet satsat stort på paddling. För fem år sedan startades ett kanotmaraton som växt i popularitet.
Men även om Bengtsfors klarat sig undan varslen den här gången så finns ändå oron där.
– Vi måste vara på vår vakt. Det är en allmän lågkonjunktur som kommer att slå mot många branscher. Till exempel har vår grannkommun Mellerud drabbats med ett pappersbruk som lagts ner. Det är egentligen samma ekonomi i alla kommuner, säger Per Jonsson.