Ville hjälpa barnen i Darfur

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-05-05

– riskerar böter på 140 000 kronor om dagen

– Jag tänkte att om Paris Hilton får en massa uppmärksamhet för att bära omkring på designerväskor och små, fula hundar – då borde det väl fungera för barnen i Darfur också, säger Nadia Plesner.

Allt hon ville var att uppmärksamma de svältande barnen i krisens Darfur.

Nu riskerar hon dagsböter – på 140 000 kronor.

Det var i oktober förra året som den danska studenten Nadia Plesner, 26, bestämde sig för att på sitt eget sätt protestera mot mediernas val av nyheter.

Kändisar fick för mycket utrymme, världsproblemen för lite, menade hon.

– Jag tänkte att om Paris Hilton får en massa uppmärksamhet för att bära omkring på designerväskor och små, fula hundar – då borde det väl fungera för barnen i Darfur också. Och det gjorde det, berättar hon för aftonbladet.se.

Motivet – som föreställer en liten, mager pojke med just designerväska och chihuahua – spred sig snabbt. Artiklar i danska tidningar gjorde att försäljningen av t-shirts med den lilla pojken sköt i höjden.

Hot om böter i brev

Snart nådde de uppskattade tröjorna designerförettaget Louis Vuitton.

– I mitten av februari fick jag ett brev om att väskan som pojken bär på är för lik deras design. De begärde att jag skulle dra in min kampanj. Om inte skulle jag tvingas betala 5 000 euro i böter – per dag – till dem, hävdade de, säger Nadia Plesner – som vägrade att lyda det multinationella företaget.

I stället publicerade hon brevet på sin hemsida.

Vilket gjorde att Louis Vuitton kom att kräva ytterligare 5 000 euro om dagen. Den här gången med motiveringen att konstnären nämnde företagets namn på sin sajt.

– Sedan ville de ha 5 000 euro ännu en gång eftersom jag hade publicerat brevet. Sammalagt blir det 15 000 euro (motsvarande 140 000 svenska kronor). Men jag vill inte ge med mig. Tröjan säljer jättebra och kampanjen har fått stor uppmärksamhet i medierna. Jag har fått ett enormt stöd, berättar hon.

Exakt hur framgångsrikt hon lyckats med sitt projekt vill hon inte avslöja – av rädsla att ge Louis Vuitton nya argument i bråket.

Möte med jätten

Men att det "definitivt går väldigt bra", undslipper hon sig i alla fall:

– Jag får beställningar från de mest underliga ställen. Singapore, Pennsylvania … Just nu vill jag bara hinna sälja så många t-shirtar som möjligt – innan de stoppar min kampanj, säger hon.

Extra viktigt tycker hon det är med tanke på att hundra procent av intäkterna går till hjälporganisationen Divest for Darfur.

Hur historien kommer att sluta har hon inte den blekaste om.

Men nu har Louis Vuitton i alla fall gått med på att träffas för ett samtal.

Den 30 april åker Nadia Plesner till Paris för att möta jätten –  i kampen för de små.

Rossana Mariano, pr-ansvarig för Louis Vuitton i Sverige, får inte uttala sig i ärendet.

Aftonbladet.se har sökt ansvariga på huvudkontoret i Paris som dock inte har gått att nå.