Sjöfartsverkets sju räddningshelikoptrar fick flygförbud
Uppdaterad 2016-09-12 | Publicerad 2016-09-09
Sjöfartsverkets sju nya räddningshelikoptrar köptes in specifikt för att klara is, kyla och mörker.
Men på fredagen fick de flygförbud på grund av ett tekniskt fel på rotorn på minst en av helikoptrarna.
– Vi är lite vingklippta, säger Lars Nilsson, flygräddningsledare på Sjöfartsverkets flyg- och sjöräddningscentral.
I förra veckan upptäcktes ett liknande fel.
De sju räddningshelikoptrarna, av märket Agusta Westland, kostade runt en miljard kronor och togs i bruk förra året. Helikoptermodellen AW 139 beställdes särskilt för sin förmåga att klara is, kyla och mörker. Den har kallats optimal för de svenska klimat- och väderförhållandena.
Men tekniken fungerar just nu inte. Samtliga sju helikoptrar fick flygförbud och ställdes av på fredagen på grund av ett fel i anslutning till rotorn.
– Cirka klockan 12.00 fick vi här på sjö- och flygräddningen reda på att Sjöfartsverkets räddningshelikoptrar står på marken på grund av en teknisk kontroll som måste genomföras. Man har upptäckt ett fel på en av helikoptrarna och då måste samtliga kontrolleras, säger flygräddningsledare Lars Nilsson.
– Man har hittat eventuellt lösa skruvar och muttrar som måste dras åt. Det är en flygsäkerhetsrisk annars.
Räddningshelikoptrarna står i beredskap dygnet runt, året om, och besättningen ska kunna vara igång inom femton minuter. De finns i Umeå, Visby, Ronneby, Göteborg och Norrtälje.
Det tekniska felet innebar att Sjöfartsverket under några timmar inte hade någon egen luftburen resurs i Sverige.
– Även om vi saknar räddningshelikoptrarna har vi andra resurser. Vi har räddningstjänsten, Försvarsmakten och Kustbevakningen, säger Lars Nilsson.
Avtal med Norge och Danmark
En av helikoptrarna hade på fredagseftermiddagen fått tillåtelse att flyga igen efter att ha kontrollerats i Göteborg.
– Den startar från Säve för att omplaceras till Ronneby. Vi bedömer att det strategiskt blir den bästa basen att börja med. Nästa blir Stockholm och så tar vi det där ifrån, säger Lars Nilsson.
Samarbeten med grannländerna gör att Sverige kan få hjälp med helikoptrar vid behov.
– På västkusten har vi norska och danska räddningshelikoptrar. I Stockholmsområdet har vi ambulanshelikoptrar och polishelikoptrar.
Minst två felaktiga helikoptrar
Totalt har fel i minst två helikoptrar upptäckts.
– Vi hade ett fall i förra veckan, och nu detta, säger Mattias Hyllert, direktör för sjö- och flygräddningen.
Enligt honom tar det ett antal timmar att gå igenom och eventuellt åtgärda varje helikopter.
När kommer helikoptrarna kunna vara i luften igen?
– Det beror på vilka svar vi får från tillverkaren. Vi har alla våra tillgängliga tekniker igång och arbetar med detta. Behöver vi beställa reservdelar kan det ta längre tid, säger Mattias Hyllert.
Kan det ta dagar innan alla är i luften?
– Det beror på vad felet är och hur det ska åtgärdas. På kort sikt kan vi hantera detta.
Skandalomsusad affär
Affären med de sju räddningshelikoptrarna från 2012 är omtalad och skandalomsusad.
SVT:s Uppdrag granskning avslöjade under våren 2015 hur miljardupphandlingen med den italienska tillverkaren bröt mot lagen. Bland annat ljög Sjöfartsverket om hur upphandlingen gick till och man hemlighöll köpet, enligt granskningen.
En av helikoptrarna var aktuell i en räddningsinsats i Lapplandsfjällen i januari i år. Ett postflyg med två piloter ombord hade kraschat och en räddningshelikopter skickades ut – men den nådde aldrig haveriplatsen. Det tog över en timme för helikoptern att lyfta och den fick tekniska problem i kylan.