Bankkunder drabbade av korthaveri

Publicerad 2016-05-29

Kunder hos Handelsbanken och Länsförsäkringar drabbades av betalningskaos under söndagsförmiddagen.

För många gick det inte att betala med kort.

–  Alla systemen är uppe sedan 12.15. Allt ska fungera som vanligt nu, säger Johan Wallqvist, presschef på Handelsbanken.

Läsare från olika delar av landet som är kunder hos Handelsbanken och Länsförsäkringar vittnade under söndagsförmiddagen om att det inte gick att betala med kort.

Bankerna bekräftade att man hade drabbats av driftstörningar.

”Störningen finns i ett gemensamt betalsystem”

Man kunde inte ge någon information om hur många kunder som var drabbade eller vad felet berodde på.

Enligt Handelsbankens presschef Johan Wallqvist upptäckte man driftstörningarna vid 11-tiden på förmiddagen.

– Det blir störningar när kunder betalar i butik via terminal men det går fortfarande att ta ut pengar i bankomat. Hos oss verkar det som att det gäller i ungefär 50 procent av fallen. Felsökningen, som är pågående, indikerar att störningen finns i ett gemensamt betalsystem som bankerna använder. Det är alltså inte hos Handelsbanken som felet ligger, säger Wallqvist.

Felet åtgärdat

Vid 12.30-tiden meddelade Handelsbanken att teknikstrulet som ledde till korthaveriet var löst.

– Alla systemen är uppe sedan 12.15. Allt ska fungera som vanligt nu, säger Johan Wallqvist, presschef på Handelsbanken.