Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Eugen, Eugenia

”Utbildningen är patetisk”

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-04-08

Svidande kritik när lärarstudenterna själva betygsätter utbildningen

”I princip har jag tagit en lärarexamen utan att behöva öppna en bok.”

Det skriver en tidigare lärarstudent i ett mejl till aftonbladet.se.

Många bekräftar Högskoleverkets bild av den svenska utbildningen: kraven är för låga.

– Jag känner mig inte redo för lärarjobbet, säger Joacim Zetterman, 28.

Joacim Zetterman, 28.

Om nio veckor lämnar Joacim lärarutbildningen vid Örebro universitet. Då är han färdigutbildad matte- och naturvetenskapslärare för årskurserna ett till sju.

– Det känns skönt att vara klar. Men jag skulle inte vilja säga att jag känner mig redo för att undervisa.

Utbildningen i Örebro tillhör inte dem som underkänts i Högskoleverkets rapport. Ändå känner Joacim igen det som andra utbildningar kritiseras för. Han tar matematiken som ett exempel.

”För låga krav”

– Man får lära sig ämnet, men man får inte lära sig hur man lär ut. Hur förklarar man för ett småbarn vad ett plus ett är? Istället har vi fått veta hur man bevisar Pythagoras sats och trigonometriska ettan.

Andra är ännu mer kritiska.

– Det är alldeles för låga krav. Inga lektioner är obligatoriska och många studenter arbetar heltid samtidigt som de läser heltid, säger en blivande matte- och svenskalärare som vill vara anonym.

– Vi behöver inte bevisa att vi har läst kurslitteraturen. En del lärare säger att ”det här är vuxenstudier, det inte är vår sak att kolla om du har läst litteraturen eller förberett dig till seminarierna”.

Hon är särskilt kritisk till det som kallas för ”allmänt utbildningsområde” och som innebär att studenterna vid sidan om specialämnena ska skaffa sig grundkunskap i lite av varje.

Utan substans

– Det är det mest meningslösa jag varit med om. Det var lite pluttar hit och dit. En föreläsning om sekretess, en liten föreläsning om etik och moral. Det var så plottrigt och helt utan substans.

En nyutexaminerad lärare beskriver hur man utan större ansträngning kan klara utbildningen med godkänt eller väl godkänt i det mesta. Så här kan ett litteraturseminarium gå till:

”Detta är patetiskt. Du kan komma i princip helt oförberedd utan att ens veta vilken bok som du ska ha läst, och klara G bara du öppnar munnen och diskuterar lite.”

”I princip har jag tagit en lärarexamen bestående av 75 % VG utan att behöva öppna en bok.”