Ingen kompensation för svenska VW-ägare
Publicerad 2016-01-22
I USA ska ägare till Volkswagenbilar kompenseras efter utsläppsskandalen.
Europeiska VW-förare går däremot lottlösa.
– Situationen i USA och Kanada är inte per automatik jämförbar med marknader i övriga världen, säger Volkswagen i ett uttalande.
I Nordamerika kommer ägare till Volkswagenbilar att bli ekonomisk kompenserade efter utsläppsskandalen, skriver nyhetsbyrån Reuters.
Volkswagen i USA har lovat kompensation värt 1 000 dollar, drygt 8 500 kronor. Tiotusentals bilägare kommer att omfattas av kompensationen till alla de som kör bilar där utsläppen inte motsvarar det förväntade.
Många svenska bilar
Men något sådant verkar inte vara aktuellt för svenska kunder, enligt Volkswagen. Totalt rör det sig om 224 746 bilar i Sverige, enligt TT, medan det är 11 miljoner fordon världen över som berörs.
Skandalen briserade när det uppdagades att biljätten installerat mjukvara som manipulerar utsläppstester som visat på ett utsläppsvärde 40 gånger mindre än det verkliga.
– Vi har koncentrerat oss på Europa i vår reparations- och serviceprocess, skriver Volkswagen i ett uttalande.
VW fortsätter:
– Situationen i USA och Kanade är inte per automatik jämför med marknader i övriga världen. Därför kan en sådan åtgärd helt enkelt inte genomföras på alla marknader.
Uttalandet kom efter att biljätten varit i möte med EU:s industrikommissionär Elzbieta Bienkowska som under torsdagen träffade VW-chefen Matthias Müller i Bryssel.
Skulle återkomma
Under mötet hade Bienkowska upprepat påtryckningar om att europeiska kunder borde kompenseras på samma sätt som amerikanska.
– Hon upprepade sitt tydliga budskap om att EU-konsumenter borde behandlas på samma sätt som amerikanska. Herr Müller gick med på att återkomma till kommissionären om punkterna de diskuterat, uppger EU-kommissionen i ett uttalande.
På svenska Volkswagen tycker man att skillnaderna mellan kompensation hos kunder i Sverige och USA är rimliga.
– I Europa har Volkswagen presenterat en plan för hur man ska åtgärda bilarna på ett för kunderna smidigt sätt. I USA däremot har man inte kommit fram till vilka åtgärder man ska göra. Man har inte några godkända åtgärder från myndigheternas sida ännu, säger informationschefen Marcus Thomasfolk till TT.
TT: Hur tror du att kunderna här i Sverige reagerar?
– Man kan säkert ha olika tankar om det här. Men i Sverige kommer man att kunna få det här åtgärdat när man lämnar in bilen på ett vanligt verkstadsbesök eller service. Det är heller ingenting som påverkar bilens körbarhet eller prestanda. Så det är egentligen ingenting som påverkar bilen eller kunderna på det sättet, säger Thomsfolk.
I skandalen ingår även bilmodeller från Audi, Seat och Skoda.
BAKGRUND: Volkswagen-skandalen på 35 sekunder